Liitiumakude nominaalpinge on 3.7V, kui pinge langeb alla selle, siis on aku sisuliselt tühi. Et akut mitte kahjustada liigselt tühjaks saamise eest, peaks elektroonika siinkohal toite katkestama.
4.2V on liitiumakude laadimise lõpppinge. Kui pinge on 4.2V, on aku täis. Siin peaks samuti elektroonika sekkuma ja takistama ülelaadimist.
3.7 vs 4.2V ei ole 99% juhtudel erinevad akud, lihtsalt viidatakse nominaalpingele või 100% täis pingele.
Jah, on olemas ka teistsuguste pingetega elemente, kuid need on ka teistsuguse keemiaga (nt. LiFePO4). Kõige odavamatesse hiina lampidesse selliseid ei panda. Kallimatel mudelitel võib esineda.
2s2p (2 series, 2 parallel) vs 1s4p (1 series, 4 parallel) konfiguratsioon ei sõltu aku pingest vaid kasutatavast LED toiteahelast.
Valdavalt on kasutusel on kaks lahendust:
Buck: Pingelangetaja. Kasutatakse mitme järjest elemendi puhul, kus sisendpinge ei lange kunagi alla väljundpinge. Pinge on kõrgem, voolutugevus madalam ja saab kasutada peenemaid kaableid (akupanga ja elektroonika vahel).
Boost: Pingetõstja. Kasutatakse ühe elemendi puhul või mitme paralleelse elemendi puhul, kui väljundpinge peab olema kõrgem kui sisendpinge. Siin on olukord täpselt vastupidi, voolutugevus on kõrgem ja vaja ka jämedamaid kaableid.
Võimalikud on ka teistsugused lahendused, kus sisend/väljundpinge osas selliseid piire pole. Jällegi, kõige odavamates hiina lampides neid ei kasutata. Kallimates mudelites võib täitsa olla.
2s2p vs 1s4p ei mõjuta mitte mingit moodi seda, kui kaua akupakk valgust annab.
Kui üks element on 3.7V ja 2AH (2000mAh ja umbes nii need hiina 18650 elemendid võiks olla), siis 4-elemendiga akupakis saame:
2s2p
2x2Ah = 4Ah
2x3.7V = 7.4V
4Ah x 7.4v =
29.6Wh
1s4p
4x2Ah = 8Ah
1x3.7V = 3.7V
8Ah x 3.7V =
29.6Wh
Siia võiks lisada ka 4s1p variandi, kuid tulemus on sama.
Lisan siia märkuse: Ära osta mahtuvust! Vaata mahtuvust ja pinget koos! 3.7V 8Ah ja 7.4V 4Ah on täpselt sama. Ainult mahtuvust vaadates tundub 3.7V akupakk 2x parem, aga ei ole!
Teise märkusena lisan, et kui ostad uut akut vanale tootele, siis pinge pead ikka vaatama sellise, mis sinu tootele sobib.
Ja kolmanda märkusena: Hiinast ostes ei tasu usaldada mahtuvse numbreid üldse! Arvesta reaalseks mahtuvuseks umbes 2x vähem kui reklaamitud, siis on see enamvähem reaalne. Uuri näiteks wikipediast akude kohta ja näed, et sellise mahtuvsega akusid pole reaalselt veel olemaski, mida hiinlased müüvad. 18650 akude puhul võib eeldada ühe elemendi mahtuvuseks umbes 2000mAh (2Ah).
Kui meil on
10W LED element, siis 29.6Wh / 10W = 2.96h
Arvestades siia juurde erinevad kaod elektroonikas/kaablites, saame reaalseks tööajaks 2-2.5h. Kui lülitada lamp ümber madalama võimsuse peale, siis kestvus kasvab. Lihtne.
Akupaki ühendusskeem ei muuda midagi.
Ainus olukord, kus see midagi muudab on siis, kui LED element vajab suuremat voolutugevust (~3A XM-L puhul), kui üks element suudab välja anda! Odavate hiina elementidega võib see täitsa juhtuda.
Sellisel juhul ei sobi kõik-järjest lahendused vaid tuleb kasutada 2+ paraleelselt lahendust, et tõsta max voolutugevus piisavale tasemele. Loomulikult tuleb siis ka toiteelektroonikat muuta.
Sisuliselt ei ole suurt vahet, millise lambi sa hiinast võtad.
Akupakid on neil kõigil sarnased.
LED elemendid on neil kõigil sarnased.
Valida saad välimust, reflektorit, zoomi olemasolu ja koostekvaliteeti.
Nagu ikka, üksikuid erandeid leiab (näiteks 26650 akud 18650 asemel).
Kui mingi toode on selgelt teistest parem, on tal ka hinnaklass juba teine. Aga vastupidine ei pea paika, kõrgem hind ei tähenda paremat toodet. Väga palju on ka Hiinas õngitsejaid, kus saad osta sama toote ka 2-3x (vahel ka kuni 10x) kallimalt. Ilmselt otsitaksegi lolle, kes arvavad, et kallim on parem.