Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Rattadetailid ja abiained. Raamist õlideni.
Foorumi reeglid
Kõik siia postitatud ostu- ja müügikuulutused kustutatakse. Kuulutuste jaoks on eraldi foorumi alajaotus.
Vasta
Mihkel(Kops)
Rattur
Postitusi: 56
Liitunud: 03. 08. 2008. 00:08

Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas Mihkel(Kops) » 18. 07. 2023. 12:47

Tere.

On tekkinud soov enda Scott Metrix10el vabaneda esimesest käiguvahetajast. Samas sooviks võimalusel jätta originaal vändad alles. Nagu ma aru saan, siis peamine mure on leida õige offsetiga hammakas, et ühes või teises äärmises asendis kett liiga viltu ei jookseks. Ei ole ka kindel, milliste hammaste arvuga hammasratast valida. Kas 40 on piisav või peaks pigem 42 või 44 olema? Ideaalis võiks olla ülekanne selline, et laskumisel vändates saaks kiiruse 60km/h ligidale, nii, et kiire kadentsi tõttu ise sadulast minema ei lendaks ja samas suudaks näiteks ka Lauluväljaku mäest ilma püsti pressimata üles vändata.
Kas selline hammasratas oleks sobiv? https://www.bike24.com/p2500398.html?sk ... _hCRJMr8Fc
Ratta spetsifikatsioon on siin:
https://www.scott-sports.com/global/en/ ... =286444056

Mihkel

gtr 3.0
Rattur
Postitusi: 99
Liitunud: 18. 05. 2011. 15:37

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas gtr 3.0 » 18. 07. 2023. 13:33

Siia saad ratta andmed sisse lüüa ja saad mingi aimduse kiiruse/kaadentsi suhtest:
https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

Antud rattale tundub 40T õigem valik minu arvates aga vägagi sõltub asi sõitja võimetest ja sõidustiilist.

Edit: Ise sõidan 1x12s graveliga - ees 42T ja kassett 10-36. Tulevikus ilmselt ees 40T, et nn sweetspoti kassetil nihutada.
Viimati muutis gtr 3.0, 19. 07. 2023. 12:02, muudetud 1 kord.

VIR
Rattur
Postitusi: 32
Liitunud: 17. 07. 2022. 16:39

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas VIR » 18. 07. 2023. 18:48

Kui kavatsed jätta taha sama kasseti (11-32), siis pole minu arust võimalik saavutada seda, et saad laskumisel 60km/h ja samas Lauluväljakust istudes üles. Pane ette mida tahad, ikkagi tuleb emmast-kummast otsast kõvasti puudu. Selle variandi korral ette üle 40 kindlasti ei tasuks panna, sest madalamast otsast on kassett piiratud üsna nigela 32 hambaga.

Kui aga paneksid taha näiteks 11-51 kasseti (nt. CS-M5100), hakkaks juba looma. Sel juhul annaks 44 esihammasratas 90RPM väntamiskiirusel juba 50km/h välja ja samas oleks madalamas otsas sama hammasrattaga gain ratio ikkagi veel 1,78 mis peaks olema igati piisav Lauluväljakust istudes üles minekuks. Kahjuks tuleb selle variandiga vahetada välja ka tagakäiguvahetaja (nt RD-M5100-SGS vastu), sest praegune RD-R7000-GS toetab maksimaalselt 34 hambaga kassetti.

Soovitan mängida selle kalkulaatoriga: https://mike-sherman.github.io/shift/

Kasutaja avatar
erikr
Admin
Postitusi: 11868
Liitunud: 17. 01. 2003. 22:23

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas erikr » 18. 07. 2023. 23:01

VIR-ilt poindiga postitus.
Teadaolevalt kehtib elus pea alati 80/20 reegel.
Pead mõtlema eelkõige sellele mida 80% su tavasõitude profiilist kujutab ning milliste kiirustega liigud. 20% võid jätta äärmustesse kus tõusu ei jaksa või allamäge saavad käigud otsa.
Oma praeguse 34/32 saad Lauluka mäest rahulikult sadulas üles?
Kui tähtis on pigem saada sadulas mäest üles kui et vändata mõnest mäest alla 60+?
1xn eeldab sõitjalt kompromissi ja kohanemist kuna käikude vahed on suuremad kui 3xn või 2xn. On see n siis 9, 10, 11, 12 vms.

Aretasin endale "adventure raami peal oleva graveli", 40 mm rehvid, ees 36, taga 10-50. Sõidan sellega seal kus tean, et mugavustsoon ekstreemi või pideva jalastumisega ei lõppe. W/kg on mul häbitult madal. Igasugu asju sõidab selle loomaga ära. Kuigi ühest punnitamise otsast tahaks MTB-d ja teisest otsast MNT. Aga punnitamine on alla 20% mu sõidust. Eks pead mõtlema kus su rattasõidu naudingu sweet spot on ning millise tolerantsiga.
mis väljakutse? kiirabil ja politseil on väljakutse, minul on töö...
velo.clubbers.ee velo clubbers

daidalus
Rattur
Postitusi: 52
Liitunud: 16. 08. 2012. 18:31

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas daidalus » 19. 07. 2023. 12:44

Piirtingimused kõlavad nii, et 2x11 täidavad neid märksa paremini kui 1x11. Vaeva ka vähem ja raha ei kulu üldse. Saab sõita hoopis või midagi.

Mihkel(Kops)
Rattur
Postitusi: 56
Liitunud: 03. 08. 2008. 00:08

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas Mihkel(Kops) » 23. 07. 2023. 19:56

Tere.

Kõigepealt tänan kõiki nõuannete eest ja minu vabandused, et ise vahepeal siit kadunud olin.
Käisin siis vahepeal nii enda rattaga testimas kui ka Hawaii Expressi SRAM1x12 gravelit proovimas.
Enda ratta testimisest. Proovisin nii Sossi mäge kui ka Kose tee lõiku, mis viib Lasnamäele Vormsi tänavale. Ülekandeks oli 50-32. Mõlemad mäed said ilma suurema vaevata alistatud. Tõsi, Kose tee viimane ots võttis pulsi veidi üles, kuid Sossi mäega polnud mingit muret.
Hawaii Expressi rattaga testisõidust. See jäi paraku ääretult lühikeseks. Vaatamata sellele, et minu enda ratas oli nende juures hoiul senikaua kuni ma sõitsin nende rattaga, pidin veel ka oma ID kaardi panti jätma. Ja nagu sellest veel vähe oleks, siis tuli üks töötaja minuga õue, jälgima, et ma minema ei kihutaks ja lubati vaid majaesisel parkimisplatsil sõita. Ühesõnaga väga kummaline käitumine nende poolt. Minu jaoks jäi sellise "paanika" põhjus täiesti arusaamatuks. Kuid siiski, mingi aimduse ma sain. Hawaii ratas oli 42T ja 10-44 kassettiga. See oli üsna ideaalne kooslus. Ma arvan, et mulle piisaks ilmselt ka 10-36 kassetist ja ees peaks olema vähemalt 42T või isegi 44T hammasratas. Sellisel juhul saaks sirgetel lõikudel sõita nii, et kett jääks enam-vähem keskele, samas peaks sellest vahemikust piisama laskumisteks ja tõusudeks.
Kokkuvõttes tekkis plaan ratas suures ulatuses ümber ehitada, jätta vaid originaal vändad ja minna üle SRAM Rival XPLR eTap süsteemile. Ühtlasi vahetada ka jooksud välja, kuid jooksude küsimuses teen juba uue teema siia alafoorumisse.
Nüüd jääb vaid küsimus, kust leida ja milline peaks olema õige offsetiga esimene hammasratas? Kas see, mille esimeses postituses välja tõin oleks sobiv ja kas on veel alternatiive? Bike24 on nad laost otsas https://www.bike24.com/p2500398.html?sk

Tänud veel kord.

HardiE
Rattur
Postitusi: 56
Liitunud: 14. 12. 2021. 23:27

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas HardiE » 25. 07. 2023. 00:00

Kevadtalvel ma oma rattal proovisin taga Shimano SLX CS-M7000 11-speed Cassette 11-40 hammasratast, Shimano Ultegra RX RD-RX800-GS Shadow RD+ käiguvahetajaga. Ees on 36/46 hammasratas. Nii hästi ei töötand käiguvahetus, nagu maantee kassetiga, aga sõita sai. Ja mulle meeldis, mind ainult üllatas, et mäest kus ma muidu sõitsin 36 - 30 ülekandega ülesse, panin kergema ülekande olemasolul 36 - 40.. aga ära väsitas umbes samapalju. Kuid paksu lume sees oli palju kergem. 36 - 30 korral oli ruttem võhm väljas ja pidin ratta seljast maha ronima.. ja ültse oli kõvasti parem talvel sõita. Paraku ma ainult 2 sõitu sain teha, siis sulas lumi ära ja puhta tee peal meeldis maantee kassetiga rohkem. 46 - 11 ülekandega ma olen 60 + allamäge sisse saanud küll, aga pikalt ma ei jõua nii kõrge cadentsiga vändata. 69kmh on maksimum mis olen saanud.

Mihkel(Kops)
Rattur
Postitusi: 56
Liitunud: 03. 08. 2008. 00:08

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas Mihkel(Kops) » 25. 07. 2023. 08:30

Hardi, teoorias ei oleks sa pidanud saama SLX CS-M7000 11T kassetiga kahte suuremat hammakat üldse kasutada kuna Ultegra RX RD-RX800-GS Shadow RD+ suurim hammasratas, millele on ta võimaline vahetama, on tootja andmete järgi 34 hambaga, samas sinu kasutatud kassetil on kaks suuremat 35 ja 40 hambaga.

Mul tekkis veel üks küsimus. Mis vahe on SRAM flattop ja tavalisel ketil? Kas näiteks SRAM Rival XG-1250 või SRAM XPLR XG-1231 saab kasutad ka tavalist ketti?

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 7928
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas KaupoR » 25. 07. 2023. 08:47

HardiE kirjutas:
25. 07. 2023. 00:00
.. aga ära väsitas umbes samapalju.
Füüsika - töö hulk ei muutu kui ei muutu distants, kõrguste vahe ja mass.
If everything's under control, you're going too slow!

Kasutaja avatar
MK777
Rattur
Postitusi: 2360
Liitunud: 24. 06. 2004. 22:56

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas MK777 » 25. 07. 2023. 09:23

Mihkel(Kops) kirjutas:
23. 07. 2023. 19:56
Hawaii Expressi rattaga testisõidust. See jäi paraku ääretult lühikeseks. Vaatamata sellele, et minu enda ratas oli nende juures hoiul senikaua kuni ma sõitsin nende rattaga, pidin veel ka oma ID kaardi panti jätma. Ja nagu sellest veel vähe oleks, siis tuli üks töötaja minuga õue, jälgima, et ma minema ei kihutaks ja lubati vaid majaesisel parkimisplatsil sõita. Ühesõnaga väga kummaline käitumine nende poolt. Minu jaoks jäi sellise "paanika" põhjus täiesti arusaamatuks.
Esiteks pole see testisõit vaid proovisõit, sest mida aktiivsemalt klient seda testib seda kiiremini muutub ta kasutatuks.
Teiseks kui sa vaateväljast kaod siis ei pruugi müüja tuvastada kliendi vigureid (mõni laseb luha, teine kukub pikali).
Varuosad jalgrattale - ost/müük grupp Facebookis.

HardiE
Rattur
Postitusi: 56
Liitunud: 14. 12. 2021. 23:27

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas HardiE » 25. 07. 2023. 11:13

Mihkel(Kops) kirjutas:
25. 07. 2023. 08:30
Hardi, teoorias ei oleks sa pidanud saama SLX CS-M7000 11T kassetiga kahte suuremat hammakat üldse kasutada kuna Ultegra RX RD-RX800-GS Shadow RD+ suurim hammasratas, millele on ta võimaline vahetama, on tootja andmete järgi 34 hambaga, samas sinu kasutatud kassetil on kaks suuremat 35 ja 40 hambaga.

Mul tekkis veel üks küsimus. Mis vahe on SRAM flattop ja tavalisel ketil? Kas näiteks SRAM Rival XG-1250 või SRAM XPLR XG-1231 saab kasutad ka tavalist ketti?
Ma muidu poleks julgend seda mtb kasseti osta, aga youtubis nägin videot kus temonstreeriti samade parameetritega käiguvahetajal 40 hambaga kassetiga. Ma arvan, et se oli see video: https://youtu.be/5XbDBePta5g
Ma tegelikult päris kaua olin kõhelnud ja kahelnud, et kas osta 34-ne kassett, et talvel kergem oleks, aga tundus liga suur kulutus, selle 4 lisa hamba eest. Ja kuna 34 hambaga kassetide saadavus oli kehv ja nende hind ka hüppeliselt kasvas, siis.. Ja nägin juhuslikult bikediscountis, et se 11 - 40 odavam kui bike24 lehel 34 hambaga kasett oli, mis vaatamata kõrgele hinnale kiiresti ära osteti. Siis polnud enam pikemalt mõelda.
Shimano FH-UR600 rummu küljest sain seibi, mille abil mtb kasseti maantee rummu otsa istutada ja.. Ma koormuse all neid 2 viimast käiku igaks juhuks ei vahetanud.. Kõiki käike Ikka nii õrnalt, õrnemalt kui õige kassetiga et äkki murrab midagi kõveraks.

Sram ketide kohapealt las kommenteerivad need kes teavad ka midagi, mina ei tea, mina olen kasutanud ainult shimano kette ja wipperman connex 11speed kette. Ostan kõigeodavama terasest 11 kiirusega connex keti, saan sellega mingi 3000 km sõita, siis panen shimano ultegra keti selle connex lingiga peale ja tundub, et se link peab veel küll... Mul kuluvad rullikud ketidel ruttu ära.. eriti connex ketidel. Kalleid roostevabast terasest, ega kullakarva wipermane pole raatsind proovida.. Ei tea kas kestaks kauem?

Mihkel(Kops)
Rattur
Postitusi: 56
Liitunud: 03. 08. 2008. 00:08

Re: Käuguvahetaja ümberehitus 2x11 - 1x11

Postitus Postitas Mihkel(Kops) » 25. 07. 2023. 14:59

MK777 kirjutas:
25. 07. 2023. 09:23
Mihkel(Kops) kirjutas:
23. 07. 2023. 19:56
Hawaii Expressi rattaga testisõidust. See jäi paraku ääretult lühikeseks. Vaatamata sellele, et minu enda ratas oli nende juures hoiul senikaua kuni ma sõitsin nende rattaga, pidin veel ka oma ID kaardi panti jätma. Ja nagu sellest veel vähe oleks, siis tuli üks töötaja minuga õue, jälgima, et ma minema ei kihutaks ja lubati vaid majaesisel parkimisplatsil sõita. Ühesõnaga väga kummaline käitumine nende poolt. Minu jaoks jäi sellise "paanika" põhjus täiesti arusaamatuks.
Esiteks pole see testisõit vaid proovisõit, sest mida aktiivsemalt klient seda testib seda kiiremini muutub ta kasutatuks.
Teiseks kui sa vaateväljast kaod siis ei pruugi müüja tuvastada kliendi vigureid (mõni laseb luha, teine kukub pikali).
Testisõit proovisõit - poteto potato. Üldine mõte jääb samaks.
Ma olen erinevate poodide ratastega paari aastakümne jooksul nii mõnegi proovisõiud teinud ja nii mõnigi neist on olnud pikem kui 1km. Nende sõitude ajal ei ole ei müüjad mind ukse pealt jälginud ega ka saateratastega eskortinud, et ma mingil juhul luha ei paneks või pikali ei kukuks. Kui sa näed ikka ratturi moodi välja, kes ei veere suvalise "školnikuga" poodi sisse ja ei nõua kõige kallimat ratast proovisõiduks, siis võiks ikka mingi usaldus olla.

Vasta

Mine “Jupid”