1. leht 1-st

Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 28. 11. 2022. 12:00
Postitas Mihkel(Kops)
Tere.

Olen juba mõned aastad vaadanud ja mõelnud uue linna/fitness/hübriidratta, kuidas keegi seda nimetab, ostu peale. Kui gravel ja cyclocross rattaid on pea kõigil tootjatel valikus terve virn, siis sirge lenksuga linnarattaid otsi mööda netiavarusi taga nagu mingit olematut maailmaimet. Eestis kohapeal pole üldiselt midagi peale Scott Metrix 10 võtta olnud. Ainus ratas, mis ma olen lisaks Scott'ile internetist leidnud on Canyon Roadlite CF 9 LTD. Küsimus on nüüd selles, kas Canyoni kaks korda kõrgem hind (transport tuleb ka veel juurede arvestada) on seda väärt? Hetkel on Hawaiis kuni kuu lõpuni soodushinnad ja Metrix 10 saaks kätte 1760 euroga. Scotti puhul ja üleüldse linnarataste puhul, nii vähe kui nied on, häirib tegelikult kõige rohkem see, et nad kõik on 2x11 käiguvahetajaga. See on olnud ka üks põhjus, miks ma olen mõned aastad ratta ostu edasi lükanud, lootuses, et ehk mingi päev tuleb keegi 1x12 või kasvõi 1x11 või 1x10 käiguvahetusega mudeliga välja, samal ajal kui graveleid ja cyclocrosse on selliseid valikus küllaga. Üks ratas, mis vahepeal veel vaatevälja jäi oli Giant FastRoad Advanced 1, aga neidki pole enam kusagilt saada ja praegu tundub, et samas hinnaklassis on Scott Giant'ist parem valik.
Kas Scotti oleks mõistlik hakata ümber ehitama 1x12 süsteemile, piirdudes "lahjema" käiguvahetusega kui Canyonil. Või hakata sinna teisi jookse alla ostma? Ja millised miinused on SRAM X01 Eagle AXS käiguvahetajal. Mul ausalt öeldes puudub nendega igasugune kogemus ja teadmised nende kohta. Kui töö -ja lollikindlad nad üldse on? Kas tugev vihm ja švammiga peseminie teeb talle liiga? Kaua akud/patareid kestavad? Ühesõnaga, mis on selle käiguvahetaja nõrgad küljed.
Tegelikult on arusaamatu, miks kiireid ja kergeid linna/fitnessrattaid niivõrd vähe üldse turul on, sest nii palju kui ma olen internetis erinevates kohtades lugenud, siis tegelikult paljud eelistavad just sirget lenksu.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 28. 11. 2022. 14:01
Postitas Omiar
See 1x12 ei ole kuidagi ülemuslik 1x10 või 1x11 süsteemist. Linnarattale piisab vabalt ka 1x10 süsteemist.
Tõenäosus jooks äärekivisse katki sõita on suurem carboni puhul kui metallist pöia puhul.

Need on üsna sportliku sõiduasendiga linnarattad ja nende sihtrühm ongi väike. Enamasti eelistatakse püstisema sõiduasendiga rattaid.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 28. 11. 2022. 15:41
Postitas HardiE
Sirge lenksuga rattaid eelistatakse sellepärast, et neid on lihtsam sõitja järgi parajaks seada. Maantee lenks on muidu parem, aga suuruste ja asendite paika seadmisega on kõvasti rohkem vaeva ja alati ei pruugi se õnnestudagi.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 28. 11. 2022. 16:11
Postitas siim_s
Vt ka Specialized Sirrus X. Seal ka olemas carbonraamiga ja enamasti 1x käiguvahetusega mudeleid.
Kui oleksid nõus ka aluraamiga, siis oleks valik muidugi palju laiem. Peale pisikest tuunimist saaksid kaaluvõidu muudelt juppidelt, nii et ratas oleks kokkuvõttes isegi kergem kui carbonraamiga standardmudel. Ja raha kuluks ka ilmselt vähem ja raam oleks linnakasutusele vastupidavam.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 28. 11. 2022. 16:52
Postitas Mihkel(Kops)
siim_s kirjutas:
28. 11. 2022. 16:11
Vt ka Specialized Sirrus X. Seal ka olemas carbonraamiga ja enamasti 1x käiguvahetusega mudeleid.
Kui oleksid nõus ka aluraamiga, siis oleks valik muidugi palju laiem. Peale pisikest tuunimist saaksid kaaluvõidu muudelt juppidelt, nii et ratas oleks kokkuvõttes isegi kergem kui carbonraamiga standardmudel. Ja raha kuluks ka ilmselt vähem ja raam oleks linnakasutusele vastupidavam.
Neid rattaid ei ole mulle Euroopa netipoodides kusagil silma veel jäänud. Raami poolest tunduvad nad aga sarnased Trek FX Sport seeria mudelitega.
HardiE kirjutas:
28. 11. 2022. 15:41
Sirge lenksuga rattaid eelistatakse sellepärast, et neid on lihtsam sõitja järgi parajaks seada. Maantee lenks on muidu parem, aga suuruste ja asendite paika seadmisega on kõvasti rohkem vaeva ja alati ei pruugi se õnnestudagi.
Siin ma vaidleks natuke vastu. Sirge lenksuga on esiteks lihtsam manööverdada. Laiem lenks annab parema tunnetuse, kuid peamine põhjus on just "meeldivam" sõiduasend, mis ei koorma nii palju selga. Ma olen ka siin foorumis lugenud selle kohta, kuidas sõitjad väsivad maanteeratta asendist pikemal sõidul. Aga kui on lisaks veel ka selja vigastus või probleeme seljaga nagu mul endal, siis maanterattaga sõit on ikka paras piin.
Omiar kirjutas:
28. 11. 2022. 14:01
See 1x12 ei ole kuidagi ülemuslik 1x10 või 1x11 süsteemist. Linnarattale piisab vabalt ka 1x10 süsteemist.
Tõenäosus jooks äärekivisse katki sõita on suurem carboni puhul kui metallist pöia puhul.

Need on üsna sportliku sõiduasendiga linnarattad ja nende sihtrühm ongi väike. Enamasti eelistatakse püstisema sõiduasendiga rattaid.
Seda ma mõtlesingi, et tegelikult linnaratta puhul piisaks ilmselt ka 1x10 skeemist.
Ma ei ütleks, et need rattad on väga sportliku sõiduasendiga. Sõitsin eelnevalt kolmteist aastat Scott Sportster 10'ga ja võrreldes praeguse Merida Big Nine 3000 ei olnud sõiduasend oluliselt teine. Scott Metrix 10 eelmist mudelit käisin ka proovimas ja tundus isegi enam-vähem sama asendi poolest. Samas Merida Speeder oli püstisema asendiga.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 28. 11. 2022. 17:29
Postitas MK777
Kui carboonium linnaratta ostu on aastaid edasi lükatud siis tekib suur kahtlus selle vajaduses...

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 28. 11. 2022. 22:45
Postitas gtr 3.0
Cube SL Road seeria sobiks ka vist valikusse. Ka carbon raamiga variant olemas.
Ise ostsin vaid selle raamikomplekti ning sai ehitatud nii maantee lenksuga 1x11 variant kui ka flat lenksuga 1x10 variant. Kattis nii linnaratta kui ka gravel ratta vajadused.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 29. 11. 2022. 09:53
Postitas Mihkel(Kops)
MK777 kirjutas:
28. 11. 2022. 17:29
Kui carboonium linnaratta ostu on aastaid edasi lükatud siis tekib suur kahtlus selle vajaduses...
Kui teemasse hoolikamalt süveneda, siis leiab kaks põhjust, miks ma ostu edasi olen lükanud. Seda esiteks. Teiseks. Püstitatud teema ei käi siiski selle üle, kas mul on linnaratast vaja või mitte.
gtr 3.0 kirjutas:
28. 11. 2022. 22:45
Cube SL Road seeria sobiks ka vist valikusse. Ka carbon raamiga variant olemas.
Ise ostsin vaid selle raamikomplekti ning sai ehitatud nii maantee lenksuga 1x11 variant kui ka flat lenksuga 1x10 variant. Kattis nii linnaratta kui ka gravel ratta vajadused.
Cube SL seeriat olen juba ammu vaadanud ja vahepeal oli see minu silmale kõige meeldivama välimusega rattaid antud kategoorias. See võis olla kusagil aastatel 2015 ja sealt edasi mõned aastad. Viimane C:62 seeria, mis on süsinikraamiga, on natuke teist teed läinud. Kusagil ülevaates lugesin, et Cube on tänu sellele muutunud aeglasemaks (ei mäleta, millega see täpsemalt seotud oli) ja ka tublisti raskemaks. Aga tegelikult pole ka neid rattaid kusagilt saada praegu. Ja valides Scotti ja Cube vahel, siis hetkel oleks minu eelistus siiski Scott.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 29. 11. 2022. 10:18
Postitas j6ukur
Minu järgmine linnakas saab olema Cube editor. Aastaringselt sõites on rummusisene käiguvahetus + rihmülekanne kõige murevabam.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 29. 11. 2022. 13:47
Postitas MK777
Mihkel(Kops) kirjutas:Kui teemasse hoolikamalt süveneda, siis leiab kaks põhjust, miks ma ostu edasi olen lükanud. Seda esiteks. Teiseks. Püstitatud teema ei käi siiski selle üle, kas mul on linnaratast vaja või mitte.
Süvenesin aga 2x11 ei tohiks olla takistuseks, kuna ümbertegemine eest üheseks on köki-möki. Teiseks. Saan aru, et püstitatud teema käib selle üle, et linnarattal peab kindlasti olema carbon raam ja ideaalis AXS. Näen ilusat kerget ratast, ägeda elektroonilise käiguvahetusega, kuid linnaratta* rollis ebapraktilist liikurit.
*Linnaratas - mugavama sõiduasendiga jalgratas, mis on mõeldud igapäevaseks sõiduks linnaoludes iga ilmaga. Üldiselt on pikkade porilaudadega, pakiraamiga ja lukustamise valmisolekuga.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 29. 11. 2022. 14:11
Postitas piffik
Läheb pisut OT-ks, aga huvitaks ka, mis see ratta kasutus siis on, et nii kerge ja kiire peab olema, aga tavaline MNT ei sobi. Mul kodus 2 linnaratast - naisel sirge lenksuga aluraamil Orbea Orca 105-grupiga. Ehk siis sisuliselt nagu tavaline MNT Orca, ainult sirge lenks. Naine väga rahul sellega. Ostuhind mõned aastad tagasi 800-900EUR vahel. Endal (nüüd rohkem juba suurema poisi käes) Orbea Carpe 20 ehk "tavaline" linnakas ees 1-se hammakaga. Hinnaklass 650EUR kandis. Tunnistan, et võibolla oleks midagi edevamat ka vaadanud, aga aluraam sai seetõttu valitud, et lastetool käis külge. Linnas sõites mugav, rehvi laiust piisavalt, ei näe küll pointi kordades kallimat vaadata (linnas sõitmiseks). Maanteel-metsas sõitmiseks on loomulikult oma rattad :)

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 29. 11. 2022. 17:02
Postitas Mihkel(Kops)
Süvenesin aga 2x11 ei tohiks olla takistuseks, kuna ümbertegemine eest üheseks on köki-möki. Teiseks. Saan aru, et püstitatud teema käib selle üle, et linnarattal peab kindlasti olema carbon raam ja ideaalis AXS. Näen ilusat kerget ratast, ägeda elektroonilise käiguvahetusega, kuid linnaratta* rollis ebapraktilist liikurit.
*Linnaratas - mugavama sõiduasendiga jalgratas, mis on mõeldud igapäevaseks sõiduks linnaoludes iga ilmaga. Üldiselt on pikkade porilaudadega, pakiraamiga ja lukustamise valmisolekuga.
Said minust eelnevalt natuke valesti aru. AXS ei pea kindlasti valikus olema kuna ma ei tea nendest mitte midagi (hooldus, remont, vastupidavus, kuluosad), siis pigem vastupidi, esialgu väldeks. Pole ise nende kohta jõudnud uurida ja ei ole ka siin teemas veel keegi öelnud, kas nad on enda hinda väärt ja õigustavad ennast või mitte.
Eks linnaratta otstarve varieerub olenevalt kasutajast, tema nõudmistest ja vajadustest. Linnaratas ei pea olema ilmtingimata tulede, vilede ja pakiraamiga. Neile, kes paar korda nädalas sellega poes väiksemaid oste käivad tegemas ja suvel 16km/h kohvikusse kulgevad, et seal sõpradega paar (alkoholivaba)kokteili juua, kõlbab ilmselt ka selline 15kg kaaluv linnaratas. Hoopis teine sihtrühm on aga need, kes kasutavad jalgratast igapäevase transpordivahendina punktist A punkti B, C, D jne. liikumiseks, kelle hulka ka mina kuulun. Lisaks teen vahel peale tööd või vabal päeval ka pikema ringi. Sellisel juhul ei ole 15kg kaaluv kõikide lisadega ratas enam parim valik.
Eks see linnaratta nimetus ise on natuke eksitav. Sellepärast ilmselt nimetavad osad tootjad neid fitnessratasteks.
piffik kirjutas:
29. 11. 2022. 14:11
Läheb pisut OT-ks, aga huvitaks ka, mis see ratta kasutus siis on, et nii kerge ja kiire peab olema, aga tavaline MNT ei sobi. Mul kodus 2 linnaratast - naisel sirge lenksuga aluraamil Orbea Orca 105-grupiga. Ehk siis sisuliselt nagu tavaline MNT Orca, ainult sirge lenks. Naine väga rahul sellega. Ostuhind mõned aastad tagasi 800-900EUR vahel. Endal (nüüd rohkem juba suurema poisi käes) Orbea Carpe 20 ehk "tavaline" linnakas ees 1-se hammakaga. Hinnaklass 650EUR kandis. Tunnistan, et võibolla oleks midagi edevamat ka vaadanud, aga aluraam sai seetõttu valitud, et lastetool käis külge. Linnas sõites mugav, rehvi laiust piisavalt, ei näe küll pointi kordades kallimat vaadata (linnas sõitmiseks). Maanteel-metsas sõitmiseks on loomulikult oma rattad :)
Sain vist ka Sinu küsimustele vastatud :)

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 30. 11. 2022. 00:15
Postitas MK777
Nüüd on asi natuke selgem. Siis võiksid piirduda ka alu raamiga ja Sora/105 käigugrupiga. Kaal jääb umbes 9-9,5kg juurde. Kõrgema taseme vajadus las jääb sisetundele mis on samuti aastatega muutuv.
Omalt poolt võin lisada, et mu igapäevane A-B-C punkti ratas kaalub koos kogu nodiga umbes 14.75kg ja keskmine päevane kilometraaž kõigub 10-20 vahel. Pikema ringi puhul võib see ulatuda ka 100+ juurde.
PS. Aastaid tagasi ladusin kokku ka ühe kerge 7,5kg kiire linnaka, kuid mugavuse, praktilisuse ja vastupidavuse puudumine tekitasid uusi mõtteid. Ehitasin järgmise. Seekord jäi kaal tagaplaanile...

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 30. 11. 2022. 12:38
Postitas Mihkel(Kops)
MK777 kirjutas:
30. 11. 2022. 00:15
Omalt poolt võin lisada, et mu igapäevane A-B-C punkti ratas kaalub koos kogu nodiga umbes 14.75kg...
Siis oli minu pakutud number üsna täpne :)

Minu valik jäi seekord Scott Metrix 10 peale.
Tänud kõigile, kes kaasa mõtlesid.

Re: Kiire ja kerge linnaratas: Scott vs Canyon

Postitatud: 30. 11. 2022. 23:39
Postitas mtm
Mihkel(Kops) kirjutas:
30. 11. 2022. 12:38
MK777 kirjutas:
30. 11. 2022. 00:15
Omalt poolt võin lisada, et mu igapäevane A-B-C punkti ratas kaalub koos kogu nodiga umbes 14.75kg...
Siis oli minu pakutud number üsna täpne :)
Ei olnud. Numbri pakkusid teises kategoorias kuhu IMHO sinu valik rohkem sobib.