1. leht 1-st

Vana maastikuratta restaureerimine

Postitatud: 20. 03. 2022. 17:09
Postitas VeloFred
Hei kõigile rattasõpradele! 8)

Sooviksin kogenumatelt inimestelt küsida paar küsimust vanemapoolse maastikuratta restaureerimise kohta. Idee on aidas seisnud maastikuratas täielikult üle käia ning sellele uus elu sisse puhuda, et partner sellega juba sel suvel sõita saaks.

Ratas ise tundub olevat keskmises seisus ning on soetatud vist kusagil 2000-te algusepoole, esineb pealmist roostetust ning enamus komponentidest oleks tarvis kindlasti vaja välja vahetada, eelkõige on oluline, et säiliks algne raam. Värvi maha võtmine oleks arvatavasti suhtelist lihtne kuna on ligipääs liivapritsile ning üle värvimisega probleeme tekkida ei tohiks.

Mille kohta ma tahaks targematelt nõu küsida on järgmised küsimused -
  • Kas on kuidagi võimalik teada saada ratta taustainfot, eelkõige raami kohta, seerianumber on rattal säilinud ja loetav.
  • Kas on võimalik asendada enamus(kui mitte kõik) komponente minu enda 2016 aasta maanteratta Tiagra komponentidega(mõlemal on rim pidurid) ning ka käiguvahetajate ja muude oluliste juppidega, mis arvatavasti vajaks vanal rattal vahetust.
  • Kas on veel mingisuguseid kindlaid nõuandeid või näpunäiteid esmakordseks ratta restaureerimiseks?
Ratta raamilt võib näha järgmisi märgisi:
MTB Alpina
Shimano Alivio
Insera Champ
21 Speed

Suurimad tänud kõigile, kes vaevuvad teksti läbi lugema ning vastama! :) (y)

Pilt

Pilt

Re: Vana maastikuratta restaureerimine

Postitatud: 20. 03. 2022. 20:34
Postitas arnea
Miks sa seda taastada tahad?

Re: Vana maastikuratta restaureerimine

Postitatud: 20. 03. 2022. 20:41
Postitas VeloFred
Sellel on sentimentaalne väärtus, ratas kuulus kunagi emale ning taastan seda elukaaslasele suvel sõitmiseks. Lisaks sellele olen hakanud viimasel ajal rataste taastamise vastu huvi tundma ning tahaks sel alal kätt proovida.

Re: Vana maastikuratta restaureerimine

Postitatud: 20. 03. 2022. 21:57
Postitas arnea
Ok. Ratsionaalset põhjendust selle ratta taastamiseks pole. Omal ajal oli see suvaline odavaima otsa ratas. Mingit "autentsust" pole minu meelest taastamisel mõtet taga ajada ja su esimene postitus sellele ka viitab. Kust maalt sinu jaoks see sentimentaalse väärtuse piir jookseb? Ainult raam?

Muideks, kas ratas on sõitjale paraja suurusega?

Re: Vana maastikuratta restaureerimine

Postitatud: 20. 03. 2022. 22:28
Postitas VeloFred
Jah raam peaks olema sobiva suurusega. Põhiline oleks säilitada raam, plaanis on see liivapritsiga üle lasta ja kena modernne värv peale panna.

Re: Vana maastikuratta restaureerimine

Postitatud: 20. 03. 2022. 22:41
Postitas MK777
Minu isiklik soovitus antud rattale oleks:
1) ära vaeva pead värvimisega
2) tee täishooldus
3) vaheta piduriklotsid, keti, kasseti (vajadusel), trossid ja kõrid
4) naudi sõitmist ja sentimentaalset väärtust

Re: Vana maastikuratta restaureerimine

Postitatud: 21. 03. 2022. 08:06
Postitas daidalus
Toetan mõtet mitte värvida. See Miami Vice lilla on osa selle raami võlust.
Võta pulkadeks. Puhasta ära. Võib vaja minna paari spetsiaalset tööriista, - keskjooksu võti, vändatõmmits, abiks tulevad ratta koonuste jaoks lehtvõtmed, tirri- või kassetivõti, ketipiits, kui on kassetiga tagajooks, ketivõti. Aga põhimõtteliselt aitab iga töökoda.
Kui käiguvahetid pole saanud mingit füüsilist mõjutust kukkumise tõttu, siis on see sajandi alguse Alivio jumala OK sari.
Nagu Marek ütles, klotsid, trossid-kõrid, kett, võibolla kassett (sel rattal on ilmselt keermega tirr).
Vasakut vänta pole küljes, võib olla arukas vahetada ka keskjooks ja panna uued vändad koos hammasratastega. Ma ilmselt vaataks siin kasutatud asjade kuulutusi, kuigi uuest peast ei maksa need ka suurt midagi. Ja tõenäoliselt säilitaks selle nelikant süsteemi, aga seal on valikuid rohkem ka, sõltuvalt investeeringukihu suurusest. Võiks jälgida hammaste hulka, sõltuvalt soovitud maastikust, kuhu ratas sõitma on mõeldud.
Tiagra juppidest saaks pruukida praktiliselt ainult tagumist käiguvahetajat ja shifterit, kui vahetada ka tagaratas 10-käigulise kassetiga ratta vastu ja väntade puhul jälgida, et hammasrattad oleks 10-käigulise keti jaoks piisavalt õhukesed. Mis tundub mulle kaunis mõttetu. Sama tagaratast kasutada ei saa, üks on 26-tolline, teine 28-tolline. Lisaks on tagumine hargivahe MNT-l 130mm, MTB-l 135 mm, mis on terasraami puhul väänatav, ja ka jooksule võib olla võimalik spacer'eid vahele panna, aga ma ei tea, miks peaks. Ja MNT pidurid on mõeldud kitsa kummi jaoks, st neil pole piisavalt reach'i, ega laiust et paks MTB rehv vahele mahuks. Sel raamil on cantilever pidurid, mis on võimalik täitsa kultuurselt pidurdama saada.