TURIST tandem

Komplektsed jalgrattad. MTB, Road, Trekk, CC, BMX. ...
Foorumi reeglid
Kõik siia postitatud ostu- ja müügikuulutused kustutatakse. Kuulutuste jaoks on eraldi foorumi alajaotus.
Vasta
cowrider
Rattur
Postitusi: 717
Liitunud: 30. 05. 2003. 10:02

TURIST tandem

Postitus Postitas cowrider » 07. 08. 2003. 00:14

Sai omale kasutatud tandem soetatud. Klepsudel kirjad SPORT ja TURIST.
Ees embleem XB3, seega HV3 või HVZ. Ilmselt Z, nagu "zavod". Sama kiri ka tagavahetajal. Esivahetajal on valida 2 hammasratta vahel ja tagumisel 3 vahel. Oinasarvedega lenks

Kuna mul pole tolleaegsete ega ka uuemate sarnaste ratastega varem kokkupuuteid olnud, siis loodan, et mõni foorumikasutaja pajatab midagi tarka sellise riistapuu tehnilise hoolduse või täiendamise kohta või jagab muidu häid näpunäiteid tandemite või Turist jalgrataste kohta. Kui nõuandeid pole, siis võib muidu kasutult vedelevaid, aga sellele rattale sobivaid juppe pakkuda.

Kuigi ratas on kaua seisnud, ei tõtta ma kohe sellele täishooldust tegema vaid püüan tasapisi. Mingine nimekiri on juba tehtud, järjekord suvaline.
  • 1. Vanemat tüüpi täppisreguleerimiseta pidurid. Kas saab panna midagi paremat või vahetada ainult klotse, kas sobivaid klotse enam üldse müüakse? Hetkel on klotsid raamist üsna kaugel - kas on trossile halb, kui ma selle nii pingule ajan, et klotsid on lähemal või on muu põhjus, et need nii kaugel on?
    2. Käiguvahetamine käib kangidega, milledel pole kindlaid positsioone ja neid tuleb liblikaka fikseerida. Kas seda annab kuidagi mugavamaks seada? Teha kruvi asemele mingi painduv fiksaatorpiludega vidin?
    3. Käiguvahetajaid pole vist mõtet vahetada, kui see just käiguvahetuse mugavamakstegemiseks vajalik pole. Kas üldse saam midagi muud panna?
    4. Tõenäoliselt tuleb trosse ja kõrisid kontrollida. Millega trosse määrida - mul on laagrimääret litol, õmblusmasina õli ja Motorex Wet Lube ketiõli?
    5. Rehvid on ilmselt juba väga vanad, kuigi välja näevad sõidetavad.
    Kuna need on ka tühjalt seisnud ja muidu vanad, siis ei või nendele ega sisekummidele eriti kindel olla. 622x32või37, model B-3. Uued rehvid ja sisekummid osta või sõita olemasolevatega kuni kestavad. Kas 27*1-1/4(32-630) rehv sobib?
    6. Pöiad pole kõige hullemad, kuigi esimene viskab veidi ja tagumine on lihtsalt roostes. Esimesel kodaraid keerata (kui annab) ja tagumist lihvida ja värvida.
    7. Raam on kohati roostes. Roostes kohad puhastada, lihvida, kruntida, värvida lakkida. Tervet raami pole esialgu plaanis töödelda.
    8. Rattalaagrid ja jooksude laagrid. Kui asjad liiguvad normaalselt, siis võib nende kontrolli ja määrimise jätta vist hilisemaks?
    9. Pedaalid loksuvad piki telge ja tunduvad ka veidi kõverad - sõita saab. Neid peaks proovima sirgeks saada ja laagreid uurida, loksud eemaldada.
    10. Ketid ja hammakad paistavad OK, seega kõigest puhastamine ja õlitamine. Peab vaatama, kuidas need lahti käivad. Kas moodne ketivõti sobib ka vene ketile? Millist lääne ketti asemele panna?
    11. Istmete jaoks on vaja kiirkinnitusega poldid vaadata.
    12. Tagavahetaja littrid - seda ma küll ei oska öelda, kas need vajavad vahetust. Kas, kust ja millist asemele?
Niipaljukest jõudsin täna uurida, kui oma uut hoolealust vaatamas käisin. Kahjuks pole ruumi, et seda omale tuppa tarida ja iga päev silitada. Sellega seoses, kui kellelgi on Tallinna lähistel (näiteks Jüris) mõistliku hinnaga krunti või remonti vajavat maja pakkuda, siis võiks sõnumiga märku anda.

mart2
Rattur
Postitusi: 839
Liitunud: 30. 06. 2003. 01:00

ajalugu

Postitus Postitas mart2 » 07. 08. 2003. 00:29

80-ndate keskel s6itsid Tartu Pimedate Yhingu mehed/naised 5-6 sellisega edukalt Rattarallit. Ees paksu prilliga vend ja taga siis pime v@ntaja. Koos andsid p@ris vihaselt minna. Kui sealkandis tuttavaid, siis v6iks uurida, et @kki midagi veel j@rgi/yle.
tuksub-sõidan, tuksub-sõidan, tuksubtuksubtuksub - pean pausi...

cowrider
Rattur
Postitusi: 717
Liitunud: 30. 05. 2003. 10:02

Postitus Postitas cowrider » 07. 08. 2003. 00:44

Väga hea idee oli - nii saavad vaegnägijad ka rattaga sõita.

Kui ideedest rääkida, siis ma mõtlesin ka, et kui tagumist väntajat ei kasuta, saab sellele kõvasti pakke riputada ja nii edasi mõeldes veel võrri mootor ka peale panna ja sõiduk missugune :roll: Tegelikult tahaks ikkagi kondimootoriga läbi ajada 8)

mart2
Rattur
Postitusi: 839
Liitunud: 30. 06. 2003. 01:00

kummid

Postitus Postitas mart2 » 07. 08. 2003. 02:48

Mul vanast ajast m6ned tutikad Turisti kummid yle. V6ib kaubelda. Vist midagi veel, aga peab @ia keldrisse vaatama minema, sest sai asjad sinna viidud. 86-ndal tegin ise prygim@e kaubast yhe sportratta kokku (mitte sossi, vaid selle laia kummiga).
V@hemalt Tartu turul on yks putka, kus saab pea k6ike vene rataste vidinaid soodsa hinnaga. Usun et tasub Tallinnas samuti turu putkades ringi vaadata.

PS. Seda pimedate asja tean sellep@rast, et omal tuttav oli yhingu liige ja sai siis nende sportlastega veidi suheldud. Noh ja lisaks n@gin Rattarallil veel selgasid ... :oops:
tuksub-sõidan, tuksub-sõidan, tuksubtuksubtuksub - pean pausi...

Kasutaja avatar
mart
Rattur
Postitusi: 3798
Liitunud: 04. 04. 2003. 13:47

Re: TURIST tandem

Postitus Postitas mart » 07. 08. 2003. 13:18

cowrider kirjutas: Turist jalgrataste kohta.

Kuigi ratas on kaua seisnud, ei tõtta ma kohe sellele täishooldust tegema vaid püüan tasapisi. .[/i]

Ees embleem XB3, seega HV3 või HVZ. Ilmselt Z, nagu "zavod". Sama kiri ka tagavahetajal.
* Harkovski Belosipednõi Zavod. Üks vene suuremaid rattatehaseid. Ja lisaks veel (vist) sõjatehas. Nagu kunagi oli Dvigatel.
Esivahetajal on valida 2 hammasratta vahel ja tagumisel 3 vahel.
* Saad kasutada laia (nn ühekäigulise) ketti.
Oinasarvedega lenks
* Venelased tegid rauast kroomitud ja alumiiniumist oinasarvi. Kumb variant on sinu isendil?
Vanemat tüüpi täppisreguleerimiseta pidurid. Kas saab panna midagi paremat või vahetada ainult klotse, kas sobivaid klotse enam üldse müüakse?
* Müüakse küll.
Hetkel on klotsid raamist üsna kaugel - kas on trossile halb, kui ma selle nii pingule ajan, et klotsid on lähemal või on muu põhjus, et need nii kaugel on?
* Tross veninud, tõmba pingule.
2. Käiguvahetamine käib kangidega, milledel pole kindlaid positsioone ja neid tuleb liblikaka fikseerida. Kas seda annab kuidagi mugavamaks seada? Teha kruvi asemele mingi painduv fiksaatorpiludega vidin?
* Ilma fikseeringuta kangid vajavad harjumist. Pärast harjumist vahetad käike tunde järgi.
3. Käiguvahetajaid pole vist mõtet vahetada, kui see just käiguvahetuse mugavamakstegemiseks vajalik pole. Kas üldse saam midagi muud panna?
* Saad küll, aga mingit erilist paremust sellest ei tule.
5. Rehvid on ilmselt juba väga vanad, kuigi välja näevad sõidetavad.
Kuna need on ka tühjalt seisnud ja muidu vanad, siis ei või nendele ega sisekummidele eriti kindel olla. 622x32või37, model B-3. Uued rehvid ja sisekummid osta või sõita olemasolevatega kuni kestavad. Kas 27*1-1/4(32-630) rehv sobib?
* Ei sobi. Pead ikka 622mm kummi vaatama. Poolakate Stomil on odavaim, kuid rõhku kannatab vähe (vist ca 4bar)
8. Rattalaagrid ja jooksude laagrid. Kui asjad liiguvad normaalselt, siis võib nende kontrolli ja määrimise jätta vist hilisemaks?
* Ära näpi , kui silma/kõrva ei riiva.
9. Pedaalid loksuvad piki telge ja tunduvad ka veidi kõverad - sõita saab. Neid peaks proovima sirgeks saada ja laagreid uurida, loksud eemaldada. * Jep, see pole keeruline. Õiges mõõdus kuule leiad igast rattapoest.
10. Ketid ja hammakad paistavad OK, seega kõigest puhastamine ja õlitamine. Peab vaatama, kuidas need lahti käivad.
* tagaväike hammakas on kahe auguga, millesse pannakse lahtikeeraja tihvtid. Kui tirr korras, ära näpi.
Kas moodne ketivõti sobib ka vene ketile?
* Võimalik, et mitte. Sul kett laiem, kui mitmekäiguliste kett.
Millist lääne ketti asemele panna?
* Tavaline ühekäiguline. Võta Sram.
12. Tagavahetaja littrid - seda ma küll ei oska öelda, kas need vajavad vahetust. Kas, kust ja millist asemele?
* Need on sul kas terasest või alumiiniumist. Algselt on nad ümmargused ILMA hammastete. Kulunutel tulevad hambad peale.

cowrider
Rattur
Postitusi: 717
Liitunud: 30. 05. 2003. 10:02

Postitus Postitas cowrider » 07. 08. 2003. 13:32

Tänud Mart põhjaliku vastuse eest, oli abiks.

Lenksu materjali pean uurima.

Too liblikaga vahetamine eeldab hetkel kahe käega pusimist ja seda sõidupealt nagu eriti ei riski. Seepärast ka soov asja lihtsustada. Eks paistab, kui lihtsalt selle kunsti omandamine kulgeb.

Littritel on õrnad hambad sees, aga mitte nii märgatavad kui mu Deore LX vahetajal. Seega võiks littreid vahetada. Materjali pean kontrollima.

Seega täpset mõõtu rehve otsima, et juhul kui vaja vahetada, oleks võtta või koht teada. Aga sisekumm? Kas see võib olla 630?

cowrider
Rattur
Postitusi: 717
Liitunud: 30. 05. 2003. 10:02

Postitus Postitas cowrider » 07. 08. 2003. 23:13

Lenks on alumiiniumist.
Littrid on tumedad, ilmselt terasest. Näevad välja nagu kulunud kaasaegsed littrid.
Rehvidel on kirjas, et rõhk 2.5 kgc/cm2 ehk siis ilmselt 2.5 bar.
Mis neil min ja max võiks olla?

Kasutaja avatar
Ereliukas
Testisõitja
Postitusi: 788
Liitunud: 18. 02. 2003. 12:26

Postitus Postitas Ereliukas » 07. 08. 2003. 23:24

Too liblikaga vahetamine eeldab hetkel kahe käega pusimist ja seda sõidupealt nagu eriti ei riski. Seepärast ka soov asja lihtsustada. Eks paistab, kui lihtsalt selle kunsti omandamine kulgeb.

Kuidas kahe käega?
Se käib ikka nii, et liblikast keerad nii palju peale, et kang liigutades liiguks, aga oleks ka fikseeritud. Siis saad vabalt 1 käega hakkama, aeg-ajalt tuleb liblikat lihtsalt pingutada.

cowrider
Rattur
Postitusi: 717
Liitunud: 30. 05. 2003. 10:02

Postitus Postitas cowrider » 07. 08. 2003. 23:31

Ereliukas kirjutas:
Too liblikaga vahetamine eeldab hetkel kahe käega pusimist ja seda sõidupealt nagu eriti ei riski. Seepärast ka soov asja lihtsustada. Eks paistab, kui lihtsalt selle kunsti omandamine kulgeb.
Kuidas kahe käega?
Se käib ikka nii, et liblikast keerad nii palju peale, et kang liigutades liiguks, aga oleks ka fikseeritud. Siis saad vabalt 1 käega hakkama, aeg-ajalt tuleb liblikat lihtsalt pingutada.
Tänud vihje eest!

Ma mõtlesin enne, et nii pole hea - kulutab ära ja pärast jääbki libisema. Aga seal vist mingit spetshaakumispinda tõesti pole.
See kang võiks olla nagu ratta/sadula kiirkinnituse kang.

cowrider
Rattur
Postitusi: 717
Liitunud: 30. 05. 2003. 10:02

Postitus Postitas cowrider » 08. 09. 2003. 18:31

Esijooks on tandemil praegu alt ära võetud. Pöid, kodarad, veljelint?, rumm ja eksentrik on koos, aga rehv ja sisekumm on maas.

Hea oli, et laiali võtsin - nimelt oli veljelint? ühe kodara pealt ära. Mine tea, kuidas selline asi oleks lõppenud. Aga jah, sisekumm on niigi plaanis vahetada ja tõenäoliselt ka väliskumm, kui tänapäevased sellele veljele sobivad.

Samuti on esirummu ja eksentriku vahel märgatav loks. Kui aega saank, siis kisun lahti, kontrollin seisukorda ja siis vaatan, mis edasi saab.
Arvatavasti uued laagrid, koonused ja Litol 24 vahele. Vajab ka tsentreerimist - ei teagi, kas üritada ise või lasta profil teha. Mul dünamomeetrit ja varasemat kogemust pole.

Kui tandemist rääkida, siis tuleb arvestada, et selle puhul saavad jupid rohkem vatti kui singliga :-( Ikkagi raske raam ja kahe ratturi keharaskus, jõud ja rabelemine.

Uus kahvel, pidurid ja jooks on hetkel vist eelarvest väljas.
Loodetavasti on caliper pidurid piisavalt pädevad ja kannatavad kasutamist. Uusi klotse oleks vaja, aga valik on nigel ja kardan, et ka pakutavad klotsid viletsad. Ei tea, kas V-piduri klotse ei anna kasutada?
Või leidub kuskil häid caliper klotse?

Kas MNT ratastel mitte ei kasutata caliper pidureid? Kust Tallinna rahvas neile klotse ostab ja milliseid soovitab?

Praeguse kinnituse otsa hüdraulilist Magura HS 77 8) (tootmisest maas) kahjuks ei topi, kuna rehvid ei mahuks ära, aga tavalisi calipere toodavad või tootsid ka Mavic, Shimano, Cane Creek jne. Tont seda teab, palju need praegusest vidinast paremad oleksid. Kui kellelgi vedeleb, andke teada.

Vasta

Mine “Jalgrattad”