Postitus
Postitas SL » 30. 08. 2012. 22:24
Tervitan igati erinevaid arenguid MTB valdkonnas. Töö käib tänasel päeval paljudel erinevatel tasanditel ning pea-aegu igast arendusest on alati kasu - isegi siis, kui seda reaalsuses ei hakata kasutama, kuid vähemalt on teada, et see või teine tee viib tupikusse.
Ainus mis ma tõesti öelda tahaks, et enne tasub proovida, kui osta / ette tellida - ükskõik missuguse suurusega ratastega ratast. Hetkel tundub, et 27.5 on tõsiselt kõneall justnimelt sellepärast, et ta pole 29. 27.5 on alternatiiv "29er'i moevoolule" (mis tegelikult - nagu on selgunud - polegi vaid rattatootjate osav marketing vaid palju enamat). 26 on nagu ise-enesest juba ära unustatud ning selle kohapealt ei ole enam vaidlust täheldada.
Aga ma kahtlustan väga, et kui teha nö blind test, siis ei ole vahet aru saada, kas all on 26 või 27.5.
Miks?
Sest kuigi 27,5 on numbriliselt täpselt vahepeal, ta seda tegelikult pole. Alates reaalsest diameetrist, mis suureneb progresseeruvalt (26 vs 27.5 on omavahel oluliselt lähemal üksteisele, kui 27.5 vs 29) kuni kraadinurkadeni takistuste ületamisel, mis samuti suurenevad oluliselt progresseeruvalt ning seda 29er'i kasuks. Väiksemad ratturid ja naised? Kui geomeetria, on õige, siis täpselt samad plussid on neile vajalikud (ja veel rohkemgi vajalikud tegelikult, kuna nad on proportsionaalselt nõrgemad), kui suurematele ratturitele.
Mis puudutab suuremate rataste lihtsalt "allapanemist" väiksemale rattale, siis siinkohal oleksin taas ettevaatlik. Teades, kui palju auru ja tööd läheb geomeetria väljatöötamisele, siis on suht vastutustundetu arvata, et kui panna alla lihtsalt teised rattad, siis "juba ongi valmis". Inimesed, kes on aastatepikkuse kogemusega näevad päevast päeva vaeva, et, geomeetriat poole kraadi kaupa võimalikult õigeks ajada, arvestades võimalikult erinevaid situatsioone. Ja siis keegi lükkab suuremad rattad alla ja ongi tehtud. Teha võib muidugi kõike ja katsetada ongi huvitav, kuid reaalselt on tulemus küsitav.
Näiteks väga oluline kõige juures on esikahvli kaldenurk, mis DH ratastel on väiksema kraadiga, XC ratastel suuremaga - see muudabki ratta, kas "teravaks", või uimasemaks (samas stabiilsemaks, mida kindlasti DH ratastel väga vaja on). Specialized'i 29er-l on nurk näiteks 71.5 vs Scott 69,5. Eks mõlemal ole omad argumendid, kuid seepärast ütlengi, et enne proovida, kui osta. Samas näiteks - Specialized'i 2011 aasta 26" S-Works hardtail'i kahvli nurk oli juba suht terav - 70.5°, siis 29er'tel on see tehtud veelgi teravamaks - nagu öeldud 71.5° - seda justnimelt selle tõttu, et ratas oleks sama terav, kui 26. On müüt, et 29 pole teravalt juhitav - on ja kuidas veel.
Ja nii edasi ja nii edasi.
Ühesõnaga proovida tasub enne - ja mitte poe ees platsil tiirutades, vaid võttes ratas pooleks päevaks metsa ning tehes kõike võimalikku ja võimatut.