Võrdlusbaasi pole, aga ma võin oma talverehvi lugu jutustada.
Ma sõitsin mineval aastal esimest korda talv läbi ja ilmselt muudan seda harjumust alles mingi tõsise trauma tagajärjel. See on mõnus.
Mul on Suomi Tyres A10 mustriga rehvid, 32mm laiad. Soomlased ütlevad nende kohta, et see on tõenäoliselt kõige halvem rehv, mis kunagi tehtud on.
Kallimalt saab kindlasti paremad rehvid, aga parem tähendab erinevates olukordades väga erinevat asja, eriti talvel. Meil on puhtad märjad tänavad, jäätunud puhtad tänavad, värske lumi, raske, kerge, lörts, vihm, külmunud ja pehme löga ja siis veel nende asjade kombinatsioonid. Ma neid A10 valiks ainult siis, kui nad tasuta kätte tulevad. Ma olen pere teistele ratastele pannud peale Continental Contact Spikerit 35mm ja Schwalbe Active Winter'it, need on mõlemad kahtlemata parem valik, ise olen proovinud ainult episoodiliselt, aga küsitluse tulemused näitavad. Need on kõik odava klassi rehvid, ehk küsimusele,kas kallis on parem, ei vasta.
Mis selle A10 pahasti on? Ta on paks ja raske kumm, üks rehv kaalub vist umbes kilo. Nad veerevad halvasti, see tuleb ilmselt pehmest kummisegust ja mustrist. Neil on suunahoidmisega mingi selline tohutu inerts, osaliselt võib see olla güroskoopiline, et raske ja nii, osaliselt ilmselt muster. Nad veerevad valitud suunas ja pööramine on raskendatud. Kui nad satuvad betoonkivide vahelisse vuuki, siis oled nagu tramm. Neil on naastud külgedel, ehk hakkavad tööle alles siis, kui viltu oled. Mis on ühtpidi õige ja tarvilik, teistpidi teeb see jää peal püstiasendis sõitmise pisut ebastabiilseks.
Naastude hulk kindlasti mõjutab ka kvaliteeti, aga seda ainult kiilasjääl sõites.
Üldiselt näitab elu seda, millisel hetkel kes rattast loobub. Ma mullu külma pärast ei jätnud ühtki päeva minemata. Mul on 9km üks ots ja selle kannatas -20-ga ka enam-vähem ära, õiged kindad, müts ja saapad on oluline aspekt.
On ühed olud, kus ei maksa minna. Siis kui asfalt on kiilaks külmunud ja värske lumi sajab peale. Siis naastud ei ulatu jääni ja liugepind tekkib jää ja lume vahele - siis ei päästa ükski rehv. See oli valus.
Siis et vali kõige laiem rehv, mis alla mahub. Aga porilaua ja rehvi vahele on natuke ruumi vaja, sest sinna pakib igasugust kraami.
Üks teema on sõelmed. Soomlased ütlevad nende kohta mõrvarsõelmed. Need lõikavad eriti hea meelega muidugi seda siledat suverehvi, aga nende jaoks kumm on kumm ja söövad kõike. Selles mõttes on see A10 eeskujulik, et mul oli mullu ainult üks kummipurunemine ja see hämara mälestuse järgi ka mitte välispinnalt. Aga Schwalbel on see Plus markeering, mis osutab, et miski raske kiht on sisse pandud ja kui pole, siis saab selle lisada ka. Talvel on jala vantsimine koos rattaga märksa piinarikkam kui suvel.
Kiirus. 20-100% aeglasem ja vaevarikkam. Aga seda mõnusam on, kui see pikk varakevad läbi saab ja suverehvid alla.
Siit olen ma soomlaste hinnanguid lugenud -
https://www.yksivaihde.net/t/rengasarvostelut/85 Neil on see talvesõidu traditsioon pikem ja neid on rohkem ka.