Temperatuur vs tuuletakistus

Kuidas võtta see tõus või laskumine, kuidas liivas mitte ära uppuda jne.
Vasta
otsija
Rattur
Postitusi: 41
Liitunud: 19. 05. 2009. 18:26

Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas otsija » 09. 05. 2017. 22:12

Olen täheldanud, et jahedamate ilmadega minek kuidagi vaevalisem ja keskmine kiirus madalam. Eks soojemad riided kindlasti lisavad väheke õhutakistust juurde, aga kas ka jahe õhk ise on tihedam ja avaldab ka mingisugust mõju selles osas?

Kasutaja avatar
erikr
Admin
Postitusi: 11890
Liitunud: 17. 01. 2003. 22:23

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas erikr » 10. 05. 2017. 06:05

See õhutakistus tiheduse tõttu on marginaalne ja seda pole võimeline inimene tunnetama, samuti veidi lohvakamate riiete poolt tekitatud õhutakistus.
Vaevalisema liikumise põhjusteks on pigem tuul(eke), mis puhub, aga mille puhumist raagus looduse tõttu näha pole, madalam treenitus hooaja alguses, paksema riietuse tõttu toimub keha jahtumine ebaühtlasemalt ja aeglasemalt, samas süda lööb verd kiiremini ringi, et organismi jahutada.
mis väljakutse? kiirabil ja politseil on väljakutse, minul on töö...
velo.clubbers.ee velo clubbers

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 7996
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas KaupoR » 10. 05. 2017. 07:33

ei maksa unustada ka emotsionaalset faktorit - ilusa sooja ilmaga on mõnusam sõita, motivatsioon kõrgem ja minek parem
If everything's under control, you're going too slow!

otsija
Rattur
Postitusi: 41
Liitunud: 19. 05. 2009. 18:26

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas otsija » 10. 05. 2017. 22:51

Kevadel oleks nagu loogiline, et talv otsa pole liigutanud jne, ent sügisel sama teema, nii kui külmaks läheb nii keskmine kukub.

otsija
Rattur
Postitusi: 41
Liitunud: 19. 05. 2009. 18:26

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas otsija » 24. 08. 2017. 19:59

Ja taaskord sügis käes, suvi otsa nädalas ca 3 korda sõitmas käinud ja keskmine kiirus ca 29-30 vahel olnud enamjaolt. Täna panin siis soojemad riided selga, kuna temperatuur sügisene ning keskmine kiirus hoobilt 27,3 ainult. Okei päris tuuline oli ka muidugi, aga eks on ka suvel tuuliseid päevi olnud.
Üks tähelepanek veel, et kui suvel usas kuumalaine oli, siis lennuliiklus oli mingi aeg suletud, kuna temperatuur liiga kõrge. Põhjus siis miks kõrge temperatuuriga lennukid lennata ei saanud oli see, et hoovõturajad jäävad kuumaga lühikeseks, õhk on nii palju hõredam, et lennuk vajab tunduvalt suuremat kiirust, et kandma hakkaks ja ennem saab lennurada otsa. Rattaga on küll kiirused 10 korda väiksemad, ent ehk siiski on tajutav vahe ka sealt.

marguss7
Rattur
Postitusi: 596
Liitunud: 12. 06. 2009. 10:53

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas marguss7 » 24. 08. 2017. 21:46

Minu teada läheb õhk hõredamaks peamiselt merepinnast kõrguse kasvades mitte temperatuuri tõustes (näiteks Boliivias 6000m peal oli päris hõre juba :) ) ning antud teooria liigitub kuskile lameda Maa jne kanti, aga pole ülikoolis füüsikat õppinud, äkki tean valesti.

Kasutaja avatar
KaRahh
Rattur
Postitusi: 67
Liitunud: 12. 05. 2006. 11:55

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas KaRahh » 25. 08. 2017. 08:11

marguss7 kirjutas:Minu teada läheb õhk hõredamaks peamiselt merepinnast kõrguse kasvades mitte temperatuuri tõustes (näiteks Boliivias 6000m peal oli päris hõre juba :) ) ning antud teooria liigitub kuskile lameda Maa jne kanti, aga pole ülikoolis füüsikat õppinud, äkki tean valesti.
Rõhk rõhuks aga oluline on tihedus. Wikipeediast kopeerituna: "Aine tihedus sõltub üldiselt rõhust ja temperatuurist. Gaasiliste ainete korral on see sõltuvus väga tugev: tihedus on ligilähedaselt võrdeline rõhuga ning pöördvõrdeline absoluutse temperatuuriga."

Õhu tiheduse temeparatuurist sõltuvuse heaks näiteks on kuumaõhupallid ja hiina laternad...
"Ostke endale jalgratas. Kui te ellu jääte, siis te kindlasti ei kahetse." (Mark Twain)

Kasutaja avatar
LauriA
Rattur
Postitusi: 790
Liitunud: 11. 04. 2003. 18:35

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas LauriA » 25. 08. 2017. 08:27

marguss7 kirjutas:Minu teada läheb õhk hõredamaks peamiselt merepinnast kõrguse kasvades mitte temperatuuri tõustes (näiteks Boliivias 6000m peal oli päris hõre juba :) ) ning antud teooria liigitub kuskile lameda Maa jne kanti, aga pole ülikoolis füüsikat õppinud, äkki tean valesti.
Ei lähe lameda Maa teooria alla :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_and_high
Lennufoorumist saadud teadmiste põhjal on üheks probleemiks lennukite rehvid; selleks, et kuum-ja-kõrge tüüpi lennuväljal saaks lennuk õhku tõusta, peab ta saavutama suurema algkiiruse võrreldes näiteks Tallinna lennuväljaga ning see võib ületada rehvide maksimaalset lubatud kiirust.
Segasaun on siis, kui on puu- ja elektriküte.

marguss7
Rattur
Postitusi: 596
Liitunud: 12. 06. 2009. 10:53

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas marguss7 » 25. 08. 2017. 09:12

LauriA kirjutas:
marguss7 kirjutas:Minu teada läheb õhk hõredamaks peamiselt merepinnast kõrguse kasvades mitte temperatuuri tõustes (näiteks Boliivias 6000m peal oli päris hõre juba :) ) ning antud teooria liigitub kuskile lameda Maa jne kanti, aga pole ülikoolis füüsikat õppinud, äkki tean valesti.
Ei lähe lameda Maa teooria alla :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_and_high
Lennufoorumist saadud teadmiste põhjal on üheks probleemiks lennukite rehvid; selleks, et kuum-ja-kõrge tüüpi lennuväljal saaks lennuk õhku tõusta, peab ta saavutama suurema algkiiruse võrreldes näiteks Tallinna lennuväljaga ning see võib ületada rehvide maksimaalset lubatud kiirust.
Seda ei teadnud, aga tegelikult pidasin seda silmas rattasõidu kontektis kus kiirused väiksemad kui lennukitel :)

Kasutaja avatar
riho
hobisportlane
Postitusi: 4516
Liitunud: 11. 09. 2003. 17:26

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas riho » 25. 08. 2017. 09:39

otsija kirjutas:Ja taaskord sügis käes, suvi otsa nädalas ca 3 korda sõitmas käinud ja keskmine kiirus ca 29-30 vahel olnud enamjaolt. Täna panin siis soojemad riided selga, kuna temperatuur sügisene ning keskmine kiirus hoobilt 27,3 ainult. Okei päris tuuline oli ka muidugi, aga eks on ka suvel tuuliseid päevi olnud.
Kas 10-15 kraadise temperatuuri langusega muutub õhk nii tihedaks, et kiirus langeb 10%?

Otsi põhjust mujalt.

otsija
Rattur
Postitusi: 41
Liitunud: 19. 05. 2009. 18:26

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas otsija » 26. 08. 2017. 12:32

Ma ei tea, kas nii palju saab muutuda, ilmselt mitte, lihtsalt tõin reaalse olukorra välja. Ehk mõjutab siiski riiete kerge lisakaal ja natuke suurenev õhutakistus pluss madalam temperatuur kokkuvõttes üldpilti nii palju, et tekib tuntav vahe. Paraku mul pulsikell on katki, siis pulsi järgi oleks ehk saanud täpsemalt teada, kas sõitsin sama koormusega nagu tavaliselt, enesetunde järgi küll. Kõige täpsema tulemuse saaks muidugi siis, kui oleks see võimsusemõõtja rattal, sel juhul oleks pilt kohe selge, keskmiselt watte oleks sama aga kiiruse vahe sees. Kui kellegil see olemas, siis saaks võrrelda kohe sügis vs suvi reaalset energiat mis pedaalidesse tuleb uhada mingi kiiruse juures.

pliit
Rattur
Postitusi: 2
Liitunud: 05. 05. 2013. 02:22

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas pliit » 18. 11. 2024. 10:54

otsija kirjutas:
26. 08. 2017. 12:32
Ma ei tea, kas nii palju saab muutuda, ilmselt mitte, lihtsalt tõin reaalse olukorra välja. Ehk mõjutab siiski riiete kerge lisakaal ja natuke suurenev õhutakistus pluss madalam temperatuur kokkuvõttes üldpilti nii palju, et tekib tuntav vahe. Paraku mul pulsikell on katki, siis pulsi järgi oleks ehk saanud täpsemalt teada, kas sõitsin sama koormusega nagu tavaliselt, enesetunde järgi küll. Kõige täpsema tulemuse saaks muidugi siis, kui oleks see võimsusemõõtja rattal, sel juhul oleks pilt kohe selge, keskmiselt watte oleks sama aga kiiruse vahe sees. Kui kellegil see olemas, siis saaks võrrelda kohe sügis vs suvi reaalset energiat mis pedaalidesse tuleb uhada mingi kiiruse juures.
Arvutuslikult puhtalt temperatuuri erinevuse puhul 50m merepinnast 25C vs 5C, muud tingimused kõik samad: 28.66kmh vs 28.05kmh.

Enda testimise alusel tundub, et kõige tuntavam vahe tuleb siiski tuuletakistusest, ehk riided, mis õhu käes lehvivad ja pole ilusti ümber keha, võtavad tuntavalt kiirust maha.

Ja kui nüüd need kõik asjad omavahel kokku panna, siis ongi täitsa märgatav erinevus.

knotter
Rattur
Postitusi: 121
Liitunud: 27. 08. 2008. 09:32

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas knotter » 21. 11. 2024. 00:03

Laagrites olev määre kaotab oma omadused juba 0 kraadi lähedal. Niiskus ja temperatuur teeb oma töö juba nädalaga. Kondijõul saab kiirelt aru mis on tuim ratas vana määrdega või värskelt hooldatud ratas. Siit küsimus äkki keegi kasutab juba midagi paremat laagrites kui traditsiooniline määre. Iganädal täis hooldus hakkab tüütuks muutuma.

Gerd
Rattur
Postitusi: 42
Liitunud: 02. 08. 2012. 02:16

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas Gerd » 21. 11. 2024. 21:16

knotter kirjutas:
21. 11. 2024. 00:03
Laagrites olev määre kaotab oma omadused juba 0 kraadi lähedal/.../keegi kasutab juba midagi paremat laagrites kui traditsiooniline määre. Iganädal täis hooldus hakkab tüütuks muutuma.
Shimano määre?

Leidsin sulle õige teema

viewtopic.php?f=14&t=45970&p=293938&hil ... se#p293938

1kord aastas hooldan Motorex Bike Grease 2000'ga

tripp
Rattur
Postitusi: 529
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:13

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas tripp » 25. 11. 2024. 10:31

"Lennukitel on kuumaga raskem õhku tõusta" on päris asi.
CNN artikkel, kirjeldab kenasti:
https://edition.cnn.com/travel/article/ ... index.html

Aitäh, sain targemaks!

knotter
Rattur
Postitusi: 121
Liitunud: 27. 08. 2008. 09:32

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

Postitus Postitas knotter » 25. 11. 2024. 14:49

Gerd kirjutas:
21. 11. 2024. 21:16
knotter kirjutas:
21. 11. 2024. 00:03
Laagrites olev määre kaotab oma omadused juba 0 kraadi lähedal/.../keegi kasutab juba midagi paremat laagrites kui traditsiooniline määre. Iganädal täis hooldus hakkab tüütuks muutuma.
Shimano määre? NLGI-2 tüüp mis iganes firma.Vedeldasin mineraal piduri õliga mis peaks jahedama temperatuuriga kauem vastu pidama.Olen ka neid toore õuna värvusega määrdeid kaalunud, proovimiseni pole jõudnud kuna garaasis vedeleb neid NLGI määrdeid hulgim..Nüüd vahetasin jooksud vanade lahtiste laagritega jooksude vastu ja kui kuu aja jooksul veeremis omadused ei muutu tuntavalt siis,paistab et talve hooaeg on õige tee vanakooli leiutiste juurde jääda.Iga asi millekski hea.Isiklik järeldus ,et suletud laagritega rummude tolerantsid on liiga täpsed külmas rikneva ,pakseneva määrde jaoks.

Leidsin sulle õige teema

viewtopic.php?f=14&t=45970&p=293938&hil ... se#p293938

1kord aastas hooldan Motorex Bike Grease 2000'ga

Vasta

Mine “Sõidutehnika”