1. leht 1-st

Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 02. 01. 2015. 21:43
Postitas rosiiin
Tere!

Mõtlesin, et ehk oskaksite vastata mu küsimusele seoses vanaaegse jalgrattaga. Nimelt sain enda valdusse hiljuti ühe vana jalgratta, mille päritolu ega umbkaudset valmistamisaegagi ei oska öelda. Seni on pakutud, et tegemist on kahe maailmasõja vahelisse aega jääva (ilmselt naiste)mudeliga, ent rohkem ei midagi. Ehk oskate piltide põhjal mulle midagi täpsemat öelda? Pedaalilt võib välja lugeda, et tegu on NSVL'is valmistatud rattaga. Sadulal on hõbedane silt kirjaga ‘’Minsk’’, mida see öelda võiks? Tootja või mudel?
Ma ei ole ise just suurim asjatundja rataste osas kahjuks :D

Pilt
Pilt
Pilt
Pilt

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 02. 01. 2015. 22:10
Postitas kaspar19
Minsk on Valgevene pealinn, kus on see ratas toodetud.

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 02. 01. 2015. 22:18
Postitas erikr
Minskis oli jalgrattatehas, mis tootis jalgrattaid Minsk. Mul oli 1974. aasta meeste mudel, maksis 52.80. Viisin terve aasta pudeleid poodi ja vanaema pani juurde, mis puudu jäi.
Piltide alusel võiks väita, et on jah Minski naistekas. Kinnitust annaks pilt raamist eestvaates lähedalt (raami toru , mis on lenksu all), kus on needitud silt.

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 02. 01. 2015. 22:26
Postitas KaupoR
Meestemudel. See su ratas on võibolla toodetud kahe maailmasõja vahel aga mitte WWI ja WWII vahel.

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 02. 01. 2015. 22:31
Postitas erikr
Jah, see naistekas ka ilmselt kaheksakümnendatest. Ratsitud esihammakas ja valged käepidemed.

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 02. 01. 2015. 22:34
Postitas kaspar19
Kas mitte meesterattal ei lähe lenksu juurest sirgelt toru sadula postini ? Ning naisterattal alt kaares ?

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 02. 01. 2015. 23:03
Postitas erikr
kaspar19 kirjutas:Kas mitte meesterattal ei lähe lenksu juurest sirgelt toru sadula postini ?
Jah. See ju Kaupo pildil näha.
kaspar19 kirjutas:Ning naisterattal alt kaares ?
Ei. See oli viiekümnendate-kuuekümnendate teema. Ja varem. Kaheksakümnendate Minskil kindlasti mitte.

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 02. 01. 2015. 23:15
Postitas rosiiin
Arutelu on seni olnud põnev lugemine :)

Kirjutasin ka Jalgrattamuuseumile, kust tuli üsna nobedasti vastus:

Ratas, õigemini enamik selle osi pärineb 1980. aastatest. Midagi võib
ehk sekka olla sattunud ka 1970. aastatest (nt Minski kirjaga sadul),
aga näib, et vanemaid tükke tal küljes ei ole. Nagu nõukaaegsete
ratastega ikka, pandi igapäevaseks sõiduks rattad kokku nendest
detailidest, mis ära ei lagunenud ja kannatas kasutada. Reegline
enamikel poest toona ostetud ratastel oli midagi, mis üsna kiiresti
ära lagunes, eriti 1980. aastatel. Nii et see on tüüpiline NI(K)R -
Nõukogude Inimese (Kokkukombineeritud) Ratas.
1970.-90. aastatel liikus neid siinsetel teedel massiliselt.

Nüüd aga järgmine küsimus - kas sellist tasuks renoveerida? Jooksud läheksid nii või naa vahetusse, aga raami jms juppide poolest.. Kuidas sellise vastupidavus ajahambale on? Seni, kuni väliskumm maha tuli (peale hulka õnnetute sündmuste jada), veeres teine päris ilusti. Vähe kolises, aga muidu täitsa tibens-tobens ja tõeliselt vahva sõiduriist.

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 02. 01. 2015. 23:20
Postitas kaspar19
Vene raud on eluaegne, raamil on vastupidavust küll ja veel :D

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 03. 01. 2015. 18:09
Postitas Prommar
Just nimelt eluaegne, elab niikaua kui sureb. Seda konkreetset isendit ehk maastikukrossiga pole retsitud, samas rooste-uss on natuke ikka kallal käinud.

Re: Vanaaegse jalgratta taust

Postitatud: 04. 01. 2015. 16:42
Postitas oldmoped
Antud ratta moderniseerimisega alustades pead arvestama sellega, et peaaegu mitteükski kuludetail (väljaarvatud rehvid ja kett) ei lange kokku momendil levinud standarditega - kaelakausimõõt, laagrid, keksjooksu ja esihargi keermed, pedaalikeermed jms.