Mõni aeg tagasi taas rattasõiduga alustades (enam kui kümneaastase vaheaja järel) kogesin lisaks meeldivale füüsilisele koormusele ka teatavat kultuurishokki. Avastasin enda suureks üllatuseks, et rattasõit pakub ka mingisugust raskestiseletatavat vaimset elamust. Mõnda aega ei osanud ma seda sõnastada, aga nüüd arvan, et sain asjale pihta: rattasõit on väga sarnane meresõiduga purjelaevade ajastul.
Miks?
1. Rattur ei sõltu teedest. Nii linn kui maa on talle vaba "meri", kus ta võib ise teekonna valida, eeldusel muidugi, et oskab näha veealuseid karisid ja ohtlikke madalikke. Autod on suletud teede-tänavate rennidesse, kuid rattur "purjetab" linnas ka läbi parkide, haljasalade, jalakäijate teede; maal üle põldude ja läbi metsade.
2. Rattur sõltub aga ilmast, täpselt nagu purjelaev. Sõitu planeerides tuleb esmalt vaadata taevasse. Autoga ei jäta me kunagi sõitu ilma pärast ära. Ent rattaga ootame tormi-ilma lõppu. Üllatav, et tegelikult on rattur palju vabam kui autosõitja. Autosõitjal on kohustus alati sõita, ta on auto ori; rattur aga teab, et sõidab siis, kui ilm lubab.
3. Ratturi päevateekonna määrab mitte masin või rahakott (bensiini hind!), vaid tema enda füüsiline vastupidavus. Tundub väga öko. Ning ratturil on nagu purjetajalgi just nimelt päevateekond, sest läbi öö rattur tavaliselt ei kima, vaid otsib ööbimispaiga.
Miks rattasõit on sarnane purjetamisega?
4. Rattur jääb siis seisma kui näiteks kett pooleks läheb
5. Rattur vaatab teleülekannet
6. Rattur töötab jalgadega
7. Autol on ümmargune rool, rattal on lenks
8. Kui säästukas müüakse odavalt Salvesti suppi, on nii rattur, kui ka autojuht kohe järjekorras
9. Mõne mehe ratas maksab rohkem, kui mõne mehe auto
10. Mõne mehe auto maksab rohkem kui mõne ratturi korter
11. Karbon on vastupidavam kui alumiinium
12. Kui tuleb madalrõhkkond siis on parem sõitta autoga
13. Ükskord ma käisin Pärispea poe juures, seal oli 3 meestekaga joodikut, tuul oli nad vist sinna toonud
14. Näpp ninas ei ole ilus sõitta ei auto, ega rattaga
15. Kui ratta lenksu küljes on kilekott kahekümne õllega, siis võib kergelt kraavi sõitta
5. Rattur vaatab teleülekannet
6. Rattur töötab jalgadega
7. Autol on ümmargune rool, rattal on lenks
8. Kui säästukas müüakse odavalt Salvesti suppi, on nii rattur, kui ka autojuht kohe järjekorras
9. Mõne mehe ratas maksab rohkem, kui mõne mehe auto
10. Mõne mehe auto maksab rohkem kui mõne ratturi korter
11. Karbon on vastupidavam kui alumiinium
12. Kui tuleb madalrõhkkond siis on parem sõitta autoga
13. Ükskord ma käisin Pärispea poe juures, seal oli 3 meestekaga joodikut, tuul oli nad vist sinna toonud
14. Näpp ninas ei ole ilus sõitta ei auto, ega rattaga
15. Kui ratta lenksu küljes on kilekott kahekümne õllega, siis võib kergelt kraavi sõitta
Re: Miks rattasõit on sarnane purjetamisega?
Ei ole kehva ilma, on vaid kehvad riidedÖine Patrull kirjutas:
2. Rattur sõltub aga ilmast, täpselt nagu purjelaev. Sõitu planeerides tuleb esmalt vaadata taevasse. Autoga ei jäta me kunagi sõitu ilma pärast ära. Ent rattaga ootame tormi-ilma lõppu. Üllatav, et tegelikult on rattur palju vabam kui autosõitja. Autosõitjal on kohustus alati sõita, ta on auto ori; rattur aga teab, et sõidab siis, kui ilm lubab.