70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Remont ja hooldus
Vasta
Kasutaja avatar
rosiiin
Rattur
Postitusi: 5
Liitunud: 02. 01. 2015. 20:13

70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas rosiiin » 28. 02. 2015. 22:51

Tervist!

Nimelt olen otsustanud ette võtta sel kevadel garaažis seisva nõukaaegse linnaratta kordategemise. Tegelikult täitsa sõidukorras ja vahva singlespeed isend 1970datest, kuid vajab kerget kõpitsemist siit ja sealt. Tahaksin kõik enda kätega teha, et töö käigus ka midagi rataste hingeelust õpiksin.
Olen teinud kõvasti kodutööd, vaadanud videosid ja lugenud õpetusi nii värvitööde kui ka ratta puhastamise roostest jne kohta. Lõppude-lõpuks taandub asi ikkagi kogemuste läbi õpitud näpunäidetele, seega on nüüd teil võimalus mind aidata :)

Lisan siia alla pilte ratta seisukorrast ning ootan ettepanekuid, kuidas allkirjeldatud probleeme lahendada. Kui märkate veel midagi, mis vajaks kõpitsemist (kui üldse on mõtet seda korda üritada teha? Ehk on targem uus ratas üldse osta :D ), siis olen avatud soovitustele. P.S. Parandage mind julgelt, kui midagi valesti nimetan, annan oma parima seletamisel.

Üldvaade rattast (vabandan väga keldri seisukorra pärast :lol: )
Pilt

Probleem nr 1 ja kõige suurem - tagumiselt rattalt on väliskumm osaliselt välja tulnud, mis tingis ka selle seismajäämise. Tõenäoliselt seetõttu, et lasin katkist sisekummi vahetada sõbral, kes tõmbas sealt seest välja traadi, mis kummi kinni hoidis, ma oletan. Mida teha - kas osta uus tagajooks või üritada kuidagi parandada..? Samuti on tagumine jooks jäänud roostele hambu, ehk oleks tõesti mõtekam uus osta?
Pilt
Siin näha lisaks suurusele ka velje (rummu?) seisukord. Üsna õudne.
Pilt

Probleem nr 2 - raam. Raam on olnud kunagi ammu ilus erksinine, kuid värvitud üle ning tahan raami värvida üleni mustaks. Loodetavasti on mitmekordne värvikiht kaitsnud teda suurema rooste eest, kuid nii mõnedki kohad tahavad roostest puhastamist. Millega seda oleks kõige parem teha?
Pilt
Pilt
Pilt

Siin veel pilte ratta üleüldisest olukorrast. Kraapisin ta alles hiljuti garaažist välja, niiet ta on üsna must ja vajab põhjalikku puhastuskuuri.

Pilt
Pilt
Pilt

Esijooks:

Pilt
Pilt

Mu budget kogu ratta peale (värvimistööd + tagajooksuga midagi ette võtta) on ca 120 eurot, max 150. Arvestanud olen, et uus tagajooks hawaii expressist maksaks koos kummide jnega u 50-60 eurot, seega värvimine 60-70 eurot otsa peaks olema üsna mõistlik? Millega soovitaksite värvida? Mõtlesin ise kasutada spreivärve, sest tahan ise disainida ja mind ei häiri, kui viimistlus võib-olla pisut konarlik jääb. Värvin ka veljed üle. Mida spreivärvi alla panna ning mida peale, on teil soovitusi?

fo1l
Rattur
Postitusi: 277
Liitunud: 23. 02. 2011. 14:25

Re: 70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas fo1l » 01. 03. 2015. 00:16

Lase raam puhastada liivapritsiga ja värvida pulbervärviga.

Kasutaja avatar
MK777
Rattur
Postitusi: 2356
Liitunud: 24. 06. 2004. 22:56

Re: 70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas MK777 » 01. 03. 2015. 00:16

Ma soovitaks raami paljaks võtta ja liivaspreiga paljaks lasta. Alles siis viia kuhugi värvimisse.

Kasutaja avatar
urmo
Rattur
Postitusi: 698
Liitunud: 02. 02. 2005. 21:49

Re: 70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas urmo » 01. 03. 2015. 11:45

Roostega tegelikult olulist probleemi nende piltide järgi üldse ei ole, pöiale (ehk veljele) on tekkinud ainult pindmine roostekirme, mis nõrgemaks vast ei ole metalli muutnud. Omal oli sarnases olukorras nikeldatud nõukaaegne pöid, selle sai päris lihtsalt terasvillaga hõõrudes ilusti läikima (aga niklikiht oli vist ka natuke paremas seisukorras kui sinu piltidel). Odav ja lihtne :D
Kogu tagajooksu ma igatahes vahetama ei hakkaks, pöid on tänapäevases standardmõõdus, mingi max 10€ eest saab 622x40 uue rehvi ja korras. Kaalu samas ka eesmise vahetust koos sisekummidega, vanad sisekummide ventiilid ei pea väga hästi õhku sageli.

Raami värvimise osas ei anna spreivärv selles mõttes head lahendust, et ei püsi väga tugevalt peal ja värvikiht on õrn, seega mitte väga vastupidav. Samas on odavam ja saab ise teha vastavalt soovile. Liivaprits+pulbervärvimiseks tuleb raamilt kõik jupid maha võtta ja töökotta kohale viia, samas tulemus on päris kena ja vastupidav, spreiga saab siis disainielemente peale lisada.
Zero the Hero

Kasutaja avatar
rosiiin
Rattur
Postitusi: 5
Liitunud: 02. 01. 2015. 20:13

Re: 70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas rosiiin » 01. 03. 2015. 18:04

urmo kirjutas:Roostega tegelikult olulist probleemi nende piltide järgi üldse ei ole, pöiale (ehk veljele) on tekkinud ainult pindmine roostekirme, mis nõrgemaks vast ei ole metalli muutnud. Omal oli sarnases olukorras nikeldatud nõukaaegne pöid, selle sai päris lihtsalt terasvillaga hõõrudes ilusti läikima (aga niklikiht oli vist ka natuke paremas seisukorras kui sinu piltidel). Odav ja lihtne :D
Kogu tagajooksu ma igatahes vahetama ei hakkaks, pöid on tänapäevases standardmõõdus, mingi max 10€ eest saab 622x40 uue rehvi ja korras. Kaalu samas ka eesmise vahetust koos sisekummidega, vanad sisekummide ventiilid ei pea väga hästi õhku sageli.

Raami värvimise osas ei anna spreivärv selles mõttes head lahendust, et ei püsi väga tugevalt peal ja värvikiht on õrn, seega mitte väga vastupidav. Samas on odavam ja saab ise teha vastavalt soovile. Liivaprits+pulbervärvimiseks tuleb raamilt kõik jupid maha võtta ja töökotta kohale viia, samas tulemus on päris kena ja vastupidav, spreiga saab siis disainielemente peale lisada.
Kas eemaldatud traat osutub probleemiks? :D Mida odavamalt ratta sõidukorda saan, seda rõõmsam ma olen.
Olen täiesti nõus, et uued kummid on ilmselt vajalik kulutus, arvestan sellega.

Pean ratta kindlasti nagunii lahti võtma puhastamiseks jne. Raami plaanisin värvida koos mingi aluslaki vm rooste eest kaitsva spreiga, millele peale kanda vähemalt 2-3 kihti värvi ning siis mingi pealislakk - oskate ehk mingit konkreetset tüüpi spreisid soovitada? Olen kuulnud, et alumine kiht ja värvikiht jne võiksid ühe firma poolt toodetud olla, sest erineva firma omad ei pruugi omavahel sobida vms. On üldse mingi aluskiht värvile vajalik?

fo1l
Rattur
Postitusi: 277
Liitunud: 23. 02. 2011. 14:25

Re: 70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas fo1l » 01. 03. 2015. 18:14

rosiiin kirjutas:
urmo kirjutas:Roostega tegelikult olulist probleemi nende piltide järgi üldse ei ole, pöiale (ehk veljele) on tekkinud ainult pindmine roostekirme, mis nõrgemaks vast ei ole metalli muutnud. Omal oli sarnases olukorras nikeldatud nõukaaegne pöid, selle sai päris lihtsalt terasvillaga hõõrudes ilusti läikima (aga niklikiht oli vist ka natuke paremas seisukorras kui sinu piltidel). Odav ja lihtne :D
Kogu tagajooksu ma igatahes vahetama ei hakkaks, pöid on tänapäevases standardmõõdus, mingi max 10€ eest saab 622x40 uue rehvi ja korras. Kaalu samas ka eesmise vahetust koos sisekummidega, vanad sisekummide ventiilid ei pea väga hästi õhku sageli.

Raami värvimise osas ei anna spreivärv selles mõttes head lahendust, et ei püsi väga tugevalt peal ja värvikiht on õrn, seega mitte väga vastupidav. Samas on odavam ja saab ise teha vastavalt soovile. Liivaprits+pulbervärvimiseks tuleb raamilt kõik jupid maha võtta ja töökotta kohale viia, samas tulemus on päris kena ja vastupidav, spreiga saab siis disainielemente peale lisada.
Kas eemaldatud traat osutub probleemiks? :D Mida odavamalt ratta sõidukorda saan, seda rõõmsam ma olen.
Olen täiesti nõus, et uued kummid on ilmselt vajalik kulutus, arvestan sellega.

Pean ratta kindlasti nagunii lahti võtma puhastamiseks jne. Raami plaanisin värvida koos mingi aluslaki vm rooste eest kaitsva spreiga, millele peale kanda vähemalt 2-3 kihti värvi ning siis mingi pealislakk - oskate ehk mingit konkreetset tüüpi spreisid soovitada? Olen kuulnud, et alumine kiht ja värvikiht jne võiksid ühe firma poolt toodetud olla, sest erineva firma omad ei pruugi omavahel sobida vms. On üldse mingi aluskiht värvile vajalik?
Mul liivapritsiti ja pulbervärviti raam 25euri eest, ei tea kas spreidega möllamine on seda väärt?

Kasutaja avatar
rosiiin
Rattur
Postitusi: 5
Liitunud: 02. 01. 2015. 20:13

Re: 70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas rosiiin » 01. 03. 2015. 18:41

fo1l kirjutas:
rosiiin kirjutas:
urmo kirjutas:Roostega tegelikult olulist probleemi nende piltide järgi üldse ei ole, pöiale (ehk veljele) on tekkinud ainult pindmine roostekirme, mis nõrgemaks vast ei ole metalli muutnud. Omal oli sarnases olukorras nikeldatud nõukaaegne pöid, selle sai päris lihtsalt terasvillaga hõõrudes ilusti läikima (aga niklikiht oli vist ka natuke paremas seisukorras kui sinu piltidel). Odav ja lihtne :D
Kogu tagajooksu ma igatahes vahetama ei hakkaks, pöid on tänapäevases standardmõõdus, mingi max 10€ eest saab 622x40 uue rehvi ja korras. Kaalu samas ka eesmise vahetust koos sisekummidega, vanad sisekummide ventiilid ei pea väga hästi õhku sageli.

Raami värvimise osas ei anna spreivärv selles mõttes head lahendust, et ei püsi väga tugevalt peal ja värvikiht on õrn, seega mitte väga vastupidav. Samas on odavam ja saab ise teha vastavalt soovile. Liivaprits+pulbervärvimiseks tuleb raamilt kõik jupid maha võtta ja töökotta kohale viia, samas tulemus on päris kena ja vastupidav, spreiga saab siis disainielemente peale lisada.
Kas eemaldatud traat osutub probleemiks? :D Mida odavamalt ratta sõidukorda saan, seda rõõmsam ma olen.
Olen täiesti nõus, et uued kummid on ilmselt vajalik kulutus, arvestan sellega.

Pean ratta kindlasti nagunii lahti võtma puhastamiseks jne. Raami plaanisin värvida koos mingi aluslaki vm rooste eest kaitsva spreiga, millele peale kanda vähemalt 2-3 kihti värvi ning siis mingi pealislakk - oskate ehk mingit konkreetset tüüpi spreisid soovitada? Olen kuulnud, et alumine kiht ja värvikiht jne võiksid ühe firma poolt toodetud olla, sest erineva firma omad ei pruugi omavahel sobida vms. On üldse mingi aluskiht värvile vajalik?
Mul liivapritsiti ja pulbervärviti raam 25euri eest, ei tea kas spreidega möllamine on seda väärt?
Vaatasin erinevaid hindu, raami liivapritsiga töötlemine läks ainuüksi 20€. Kui oskad kohta soovitada, oleksin küll käpp! :D

fo1l
Rattur
Postitusi: 277
Liitunud: 23. 02. 2011. 14:25

Re: 70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas fo1l » 01. 03. 2015. 19:10


Kasutaja avatar
suslik83
Rattur
Postitusi: 61
Liitunud: 04. 11. 2009. 23:33

Re: 70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas suslik83 » 01. 03. 2015. 19:24

kasutajate rataste all on minu soss 88a. esialgu ka mõtlesin värvida ... lõpuks pesin raami puhtaks ja käisin kergelt karukeelega üle ning lakkisin vaid.
Igasugu vanade risude teele aitamisel on rattad minu silmis esmatähtsad.
*kodarad ei tohi niplitest lohvi lõhkuma turritada,
*pöid tuleb korralikult seest puhastada lahtisest kroomist ja roostest ning vajadusel olen neid ka seest värvinud rooste tõkkeks,
*uued paelad pöiale (saab ise lohvist teha!),
*võimalusel kindlasti uued lohvid,
*pensinäride ratastele olen sobitanud igas hinnaklassis siledamaid rehve...krt sõidetakse ju tavaliselt kõvema kattega teel ja oleksin õel niigi jõuetule väntajale roomikuid soovitades.

kuni rattad terved püsivad pole purunev kett, vänt jne probleem - lükkad ratast kõrval ja laskud mäest sadulas istudes alla...katsu tühja rehviga ratast mõni kilomeeter tõugata.

edu nokitsemisel.
fixed sosse, fät mongoose beast, fixed vintage pofabor, üksratas 20", monster 36".

Kasutaja avatar
urmo
Rattur
Postitusi: 698
Liitunud: 02. 02. 2005. 21:49

Re: 70datest linnaratta viisakaks tegemine - näpunäiteid?

Postitus Postitas urmo » 01. 03. 2015. 20:17

rosiiin kirjutas: Kas eemaldatud traat osutub probleemiks? :D Mida odavamalt ratta sõidukorda saan, seda rõõmsam ma olen.
Olen täiesti nõus, et uued kummid on ilmselt vajalik kulutus, arvestan sellega.

Pean ratta kindlasti nagunii lahti võtma puhastamiseks jne. Raami plaanisin värvida koos mingi aluslaki vm rooste eest kaitsva spreiga, millele peale kanda vähemalt 2-3 kihti värvi ning siis mingi pealislakk - oskate ehk mingit konkreetset tüüpi spreisid soovitada? Olen kuulnud, et alumine kiht ja värvikiht jne võiksid ühe firma poolt toodetud olla, sest erineva firma omad ei pruugi omavahel sobida vms. On üldse mingi aluskiht värvile vajalik?
Ei ole päris kindel, millisest traadist jutt käib, aga kui sellest, mis väliskummi ääre sees on, siis on see rehv kasutu ja on uut vaja. Teisi traate ei peaks kuskil eriti olema. Suslik83 kirjutas lisaks ka olulised asjad rataste enda seisukorra kohta.

Ei tea, palju sa spreivärvidega tegelenud oled, aga ise spreivärviga kogu raam üks kord üle teha on juba märkimisväärne ajakulu, rääkimata 3-4 kihist. Ise värvisin hiljuti ainult ühte pöida dekoratiivsel eesmärgil, juba see oli päris tüütu. Hinnast niipalju, et üks purk värvi on kuskil 5-6 euri, kui võtta krunt+2 purki värvi+lakk, siis see on juba ligi 25-30€. Pulbervärv tundub siiski mõttekam.
Zero the Hero

Vasta

Mine “Hooldus”