Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Remont ja hooldus
Vasta
anduke88
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 19. 04. 2018. 07:57

Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas anduke88 » 25. 03. 2019. 13:42

Tere
Pöördun Teie poole. Tegu küll suhteliselt vana rattaga, aga omaaegse päris kalli rattaga. Kahjuks netist väga infot selle kohta ei leia.
Scott Summit maastikuratas, V pidurid, esiamort, Shimano tehnika, käiguvahetus 3x8.
Netist pilti otsides näeb kõike muud, aga mitte sellist ratast mis omal. Alumine raam on ovaalne ja ovaalsus keerab 90 kraadi raamis.


Ma olen aastate jooksul ratast kasutanud vahelduva eduga. Mõnikord kümmekond kilomeetrit, teinekord on tuhandetes kilomeetrites läbisõit.
Esimese käiguvahetusega rahul, aga jamab tagumine.
Igatahes vahet pole, kas regullerida see ise paika või töökojas (eelmisel sügisel), kuskil kümmekond kilomeetrit hiljem hakkab jälle käiguvahetusega jama. Kas hakkab raskemal pedaalimisel (no näiteks mingi mäest üles) ketti nö üle viskama, ei vaheta korralikult käike üles/alla või ei jää siis korralikult ühte käiku sees hoidma. Varasemalt olen ise ka ketti vahetanud. Igatahes kümmekond kilomeetrit on okei ja jälle hakkab jamama.
Läinud sügisel tegi töökoda tööd (hawaii), lisaks lasin panna uue keti, uue hammasratta, uue plastik kaitse hammasratta-kodarate vahele. Vahetati ka trossid ära koos kõridega. Ratas anti üle - kõik okei. Jah, kümmekond kilomeetrit oli okei, kuniks ühes mäest üles pedaalides jälle krõks ja viskas keti hamba võrra üle.
Ma tean, et kunagi (äkki mingi 5-6 aastat tagasi) on ka hawaii vahetanud tagumise käiguvaheti, aga ikkagi.

Kirjutan ka ühte imelikku asja enda jaoks - kui pedaalida tagurpidi, siis kas kett või vahetaja esimene hammasratas hakkab madalatel käikudel (1-3) vastu hammasrattaid käima. Võimalik et käib ka muidu, aga siis lihtsalt hästi näha seda. Mu meelest ei aita ka selle kolmanda regulleerkruvi keeramisest midagi. Ning teine asi - kui liigutada sõrmedega tagumist käiguvahetit risti suunas ehk rattast eemale ja kodarate poole, kas seal peab loks olema? Kui peab, kui suur see olla võib? Minu meelest on seal liiga suur loks sees.

Hetkel jälle endal raskust rohkem, aga kett/vaheti ei tohiks jamada ju nii. Olgu rattal seljas 50 või 100 või 150 kg vennike. Töötama peaks ta ühte moodi.
Kas võib raam kõver olla (pole kunagi kukkunud ega käiguvaheti osa kuskile vahele jäänud)? Või see tagumise vaheti kõrv? Või siis tagumine vaheti ise kulunud või miskit muud? Sest palusin sügisel hawaiil ratas põhjalikult üle vaadata ja kontrollida ja vigadest teada anda aga nende poolt oli tagumine vaheti okei.

Ühesõnaga kõik soovitused on teretulnud.

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 7961
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas KaupoR » 25. 03. 2019. 14:18

Esimene mõte kohe, et kassett on kulunud (kirjutad, et kett on uus). Järgmine mõte oleks, et äkki on raamikõrv kõver (see konks, mille küljes on tagumine käiguvahetaja).

Mõni aeg peale trosside-kõride vahetust võivadki käigud paigast minna, sest tross võib natuke venida ja kõrid (sh otsapunnid) veidi kompresseeruda.

Käiguvahetajal ei tohiks märgatavat loksu olla. Küll aga - kui sul on nt taga kõige väiksemal hammasrattal (kõige suurem käik), siis käega tagumist käiguvahetajat kodarate poole lükates, peaks see vabalt liikuma. Kui paned taga suurele hammasrattale (väiksele käigule), siis kodaratest eemale lükata ei tohiks olla võimalik, sest käiguvahetaja trossipinge seda ei luba.
If everything's under control, you're going too slow!

anduke88
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 19. 04. 2018. 07:57

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas anduke88 » 26. 03. 2019. 15:32

Vaatasin ratast eile õhtul:
Topgun T-06 amort, Shimano V-Brake, Tektro klotsid 824, ees Shimano Atlus, taga kassett (mitte siis hammasrattad :D ) Shimano CS-HG 21-8, taga Shimano Acera, 8 speed RD-M330, kett peaks olema PC830 114L 8.
Huvitav on see, et käiguvaheti Google pildina ei näe üldse välja selline nagu reaalselt küljes. Mul mingi ennemuistne pilt 2018 algusest. Selline näeb käiguvaheti ja tema kõrv välja (ennem kui üldse hawaii-sse läks):
Pilt

Jah, eelmise aasta (2018 sügis) hawaii arvelt on näha, hooldus, uus tagumine kassett 8s HG21 1, uus kett PC830 114L8, uued trossid ja uued kõrid. Trossid ja kõrid uued nii pidurite kui käiguvahetuse osal.

Ma õhtul katsetan käiguvahetaja loksu. Ning annan teada. Mu meelest loksus sentimeetrites - seepärast selline mõte-küsimus ennem tekkiski.

Ratas omal ajal Hawaii-st ostetud ja kogu oma elu Hawaii-s hooldust saanud.
-e-
Jap. Liigub igast asendist igale poole. Ülemine kinnitus raami metallkõrva külge (see mis selle kuuskandiga kinni käib), järgmine lüli kuni alla välja. Igalt poolt annab järgi ja nii rehvi kui rehvist eemale liikuda. Mu meelest tross ka "karvane", mis läheb käiguvahetaja tagant sisse (see mingi keeratav plastmutter on ees), läbi vaheti ja siis kinnitub ette.
Huvitav, kui kogu süsteem annab liikuda, miks seda "hawaii" poisid ei märganud....poolik töö siis nende poolt. Pole tegu ratta hoolduse ja kontrolliga :evil:

Pilt

Kasutaja avatar
mulkago
Rattur
Postitusi: 125
Liitunud: 15. 01. 2007. 16:04

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas mulkago » 27. 03. 2019. 08:19

Loksumine ja liikumine on eri asjad. Kui sul on loks sentimeetriters siis ei olegi millestki rääkida.

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 7961
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas KaupoR » 27. 03. 2019. 08:26

Kas see teema muutus just trolliks? Kõik viidatud liigendid peavadki liikuma ja ma olen kuulnud küll teflonkattega jms trossidest aga mitte karvastest.
If everything's under control, you're going too slow!

Kasutaja avatar
erikr
Admin
Postitusi: 11878
Liitunud: 17. 01. 2003. 22:23

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas erikr » 27. 03. 2019. 08:37

Mulle tundub, et keegi pädev peab rattale pilgu peale viskama.
Selliste veakirjelduste abil on keeruline asjade tegeliku seisu järgi otsustada.
Vii mõnda teise hooldusesse ülevaatuseks.
mis väljakutse? kiirabil ja politseil on väljakutse, minul on töö...
velo.clubbers.ee velo clubbers

anduke88
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 19. 04. 2018. 07:57

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas anduke88 » 27. 03. 2019. 09:11

Eks peab jah kuskile viima. Muud varianti ei ole.
No mis teha, pole elukutseline rattur või tehnika inimene, et tunneks-teaks kõiki termineid läbi ja lõhki.

Karvane tross = ehk mingid traadid on puntrast lahti tulnud ehk veel toimib, ennem kui tross lõpuks katkeb.

rai66
Rattur
Postitusi: 857
Liitunud: 04. 04. 2007. 09:41

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas rai66 » 27. 03. 2019. 11:33

anduke88 kirjutas:
27. 03. 2019. 09:11
Karvane tross = ehk mingid traadid on puntrast lahti tulnud ehk veel toimib, ennem kui tross lõpuks katkeb.
Sellises seisus ei peagi enam korralikult toimima.

Kasutaja avatar
erikr
Admin
Postitusi: 11878
Liitunud: 17. 01. 2003. 22:23

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas erikr » 27. 03. 2019. 12:21

Jah, lahtised karvad ei lase trossil kõris vabalt tagasi liikuda.
Kui hästi läheb, pääsed trossi vahetusega.
Ratta vanust ja kirjeldusi arvestades võidakse sealt muudki leida.
mis väljakutse? kiirabil ja politseil on väljakutse, minul on töö...
velo.clubbers.ee velo clubbers

anduke88
Rattur
Postitusi: 6
Liitunud: 19. 04. 2018. 07:57

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas anduke88 » 27. 03. 2019. 17:06

Vaatame, laseb sel nädalal üle vaadata või lükkub ülevaatus uue nädala algusesse. Siis targem.

Aga jah, kusjuures mõtlengi, et kas üldse on pointi seda vana looma enam elus hoida ja raha (50 või 100 kaupa) raha alla matta, vaid võtta parem juba uus ratas ja mured lahendatud.

Vaatame, kui käidud, annan teada mis sai.

rai66
Rattur
Postitusi: 857
Liitunud: 04. 04. 2007. 09:41

Re: Jätkuv probleem käiguvahetuse regulleerimisel

Postitus Postitas rai66 » 27. 03. 2019. 19:47

Seda pead ise otsustama, aga teatud jupid ongi kuluartikkel. Vahetad ära ja sõidad aastakese. Mõni aasta vahetad rohkem, mõni aasta vähem.
Uus ratas on ikkagi uus ratas. Iseasi, et vana eest vaevalt midagi head saad. Nii või naa pead iga aasta hooldama ja juppe vahetama, kui rohkem sõidad.
Mul baigil Tartu RM kõige vanem emleem peal aastast 2007. Siis oli Scotti parim mudel ja töötab siiani nagu kellavärk. Talvel läksid veel uued pidurid ka peale. Vanast järgi ainult raam. lenks ja jooksud.

Vasta

Mine “Hooldus”