1. leht 1-st

FTP test maastikurattaga

Postitatud: 01. 05. 2023. 19:15
Postitas arnea
FTP testi jaoks oleks ideaalne võimalikult ühtlast sõitu võimaldav rada: tõusudeta, kurvideta, ühtlase teekattega, segava liikluseta. Neljarealise maantee lai serv oleks hea aga maastikurattaga sõites saavad käigud otsa ja sobiva kadentsi valik on raske. Oleks aeglasemat rada vaja.

Leidsin hea koha: Kaunissaare-Patika kanali teenindustee. Seal on 8km kruusasirge, kus tõusud-langused praktiliselt puuduvad, liiklust pole ja teekate on suhteliselt ühtlane kruus. Tegin väikese video ka: https://www.youtube.com/watch?v=AdGllGe7lTs

Omamoodi huvitav maastik on seal ümber. Pärast kaardi pealt uurides tundus, et seal on mõne koha peal olemasolevad jõed kanali alt läbi juhitud.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 02. 05. 2023. 08:41
Postitas UrmasL
8km jääb veidi väheks kui tahad 20 min FTP testi teha. Siis tuleb algusest või lõpust juurde võtta või kusagil tagasipööre teha.

Üks koht, kus ma mõtlesin lõigu trenne või ka FTP testi teha, on Pääsküla prügila alumine ring. See on peaaegu 2km ja saab kogu aeg täiega lasta :)

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 02. 05. 2023. 08:52
Postitas piffik
Sõida maanteel vastu tuult :)
Kui ikka üksi ja sellist maad sõites käikudest puudu jääb, mis sa siis võistlustel teed?

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 02. 05. 2023. 08:54
Postitas KaupoR

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 02. 05. 2023. 11:19
Postitas arnea
piffik kirjutas:
02. 05. 2023. 08:52
Sõida maanteel vastu tuult :)
Kui ikka üksi ja sellist maad sõites käikudest puudu jääb, mis sa siis võistlustel teed?
No mul oligi vastutuul testi ajal, aitas ikka. Ma ei võistle sellisel pinnasel, mis niimoodi kihutada laseb. Klassikalises mõttes üldse vähe võistlen aga tugevamaks tahan saada, et lõbusam oleks. Sestap trenn ja FTP.

Ees on 28t hammakas, seega käikude otsasaamine asfaldi peal on reaalne probleem. Testi ajal on käikude otsasaamisest täbaram see, et 10-12-14 on hüpped väga suured - seda kadentsi, millega ma kõige tugevam olen, on raske tabada.

Lisaks sellele 8km sirgele on seal veel hulgi sirgeid - kui paar kurvi sisse võtta, siis saab Kaunissaare veehoidlani välja lasta. Tegelikult rikuvad hoopis tõkkepuud ühtlase mineku ära. Mõnest saab ümber sõita, mõnest mitte.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 02. 05. 2023. 11:45
Postitas KaupoR
Teadmata täpselt, mis vänt sul on, ma võin müüa sulle FTP-testiks sobiva esihammaka.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 02. 05. 2023. 12:40
Postitas arnea
Tänud pakkumast. Suurema hammakaga on see jama, et siis peab ka pikema keti panema ja ainult testi pärast ei viitsi. Korra oli plaan, et viskan tahajooksu peale ühe kasutult vedeleva Magic Mary aga vastutuul lahendas probleemi ära.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 02. 05. 2023. 12:53
Postitas KaupoR
Ei pea panema teist ketti, sest FTP testil sa ilmselt kassetil 46 või 50(52) hammakat ei kasuta.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 02. 05. 2023. 16:09
Postitas arnea
Nojah, samas ei tahaks riske võtta. Teine värk on see, et 12-käigulised MTB vahetajad pidid keti pikkuse osas kapriissed olema. Kuna ülemine tähik on päris kaugel korvi kinnitusvõllist siis liiga lühike kett viib tähiku kassetile lähemale kui plaanitud on. Endal praktiline kogemus puudub, võibolla ei ole probleem kui väikeste hammakate peal püsida.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 05. 05. 2023. 12:30
Postitas Omiar
Kõige lihtsam on suurendada tuuletakistust. näiteks panna lenksu külge selline läbipaistvast materjalist visiir nagu vanakooli mootorratastel.

tõsisemalt rääkides siis kui powermeterit ei ole, siis FTP test võib olla ka kindla teepikkuse läbimise aeg ja lisaks keskmine HR. peab lihtsalt jälgima et tuuleolud oleks sarnased. teed seda 8km lõiku edasi-tagasi. testi teed koguaeg sama rattaga, seega ülekanded ei mängi rolli.

kui vorm läheb paremaks, teed testi uuesti ning distantsi läbimise aja ja keskmise HR järgi saadki treeningu tulemust hinnata.

mul tuleb maanteel 20min keskmise kiirusega 37kmh ja distants 12,xkm. see oli keskmisest tugevama tuulega.
16km tuleb sul pikem test aga 20min ongi veidi lühike.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 06. 05. 2023. 12:58
Postitas veloson
F seal mõistes lubab ju ometi kasutada maastikurada, kus kogu aeg ei hoia ühtlast kadentsi ja väänet. Tulemus on täitsa võrreldav, kui sama rada järgmisel kvartalil/aastal/jne sama sõidutehnikaga sooritad. Kui saad erinevatel radadel või eri sõidutehnikaga kaustikusse veel kõrvutamiseks tulemusi, seda põnevam. Kui on ligilähedasest perioodist võrdlustulemusi pukilt või maanteelt, seda põnevam.

Kui ikkagi tahta pukilsõidu ja eraldistardiga kattuvat F võimekust mõõta ning KaupoR head pakkumist mitte kuulata, soovitan madala rehvirõhuga värske ja koheva koorepuru peal sõita, nt Aegviidus.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 06. 05. 2023. 17:16
Postitas KaupoR
ammu enne võimsusanduri ostmist oli minu "FTP test" Nõmme viiene ring. Käisin seda aegaajalt täistempoga sõitmas, ajad tabelisse ja kohe pilt ees, kas ja mis minek on. Tavapärase FTP testiga pole sellel küll suurt midagi pistmist.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 06. 05. 2023. 22:49
Postitas arnea
veloson kirjutas:
06. 05. 2023. 12:58
F seal mõistes lubab ju ometi kasutada maastikurada, kus kogu aeg ei hoia ühtlast kadentsi ja väänet.
Kusjuures ei võimalda. See teooria seal taga modelleerib inimese suutlikust nii, et on lävivõimsus, millel sa jõuad lõputult tööd teha - FTP. Ja siis on sul piiratud energiavaru, mis tuleb mängu suuremate võimsuste korral. Nn. "Tikud". Kui tahta FTP-d määrata, siis sa ei tohi teha tööd kõrgematel võimsustel. Vaja on just ühtlast pikka pingutust ja maastikul see ei õnnestu.

Lisatud: loomulikult võib oma hetkeseisu hindamiseks igasugu teste ja indikaatoreid välja mõelda. Aga FTP ei ole ainult hetkeseisu hindamiseks, vaid ka trenni plaanimiseks. Selle alusel pannakse paika võimsustsoonid. Kui FTP mõõtmise protokolli mitte järgida, siis ei pruugi ka võimsustsoonid õiged olla ja sellest "FTP teooriast" lähtuvad treeningmetoodikad ei tööta.

Re: FTP test maastikurattaga

Postitatud: 10. 05. 2023. 10:52
Postitas veloson
Täiesti nõus, et ulatuslikult muutuv rada, kadents, pidevad käiguvahetused või tirri laskma sundivad tõkkepuud jms võivad 5'max-puhkus-20'max*0.95 või 5'max-puhkus-60'max testprotokolli tulemust muuta, aga kui seda teha korratult samas keskkonnas sama lähenemisega, siis pole vaja üleliia muretseda, et tulemus ei ole laborilaadse sirgjoonelisusega ega et tulemust ei saa täiendava koefitsiendiga normaliseerida viisil, mis muudaks tulemuse treeningu juhtimisel kasutuks. Kui võistled ja treenid pigem sama(suguse) rattaga võrreldavatel radadel, siis võiks sellest pigem ikka kasu lõigata - ei pea maanteele kolima ja erialased nüansid on mängus sees. Charmichael ja Rutberg julgustavad näiteks oma 1'max-1'max-8'max-10'puhkus'-8'max CTS testprotokollis pigem vajadusel muuta protokollis puhkeaega, kui rajalõiku (olukorras, kus 10 minutiga ole võimalik samasse stardikohta tagasi jõuda), sest iga rajalõik annab pisut oma nägu tulemusi*.

Samad füsioloogilise korrelatsioonid, mis võimaldavad tüüpilise testprotokolli võimsusi treeningu juhtimisse üle kanda, võimaldavad kasutada ka lävest liiga alla või üles läinud hetki sidusate üldistuste tegemiseks. Näiteks NP arvutused lubavad sellised kõikumised ikka ühe raami sees tuua, samuti on abiks, kui võrdled lähestikku sooritatud "isiklikku metsatesti" ühtlasemalt sooritatud maantee- või laboritestiga ja läbivate erinevuste ilmnemisel "metsatesti" koefitsiendiga kasutama hakkad. Kaunissaare-Patika aga vist koefitsienti ei vaja?

Juba 2004 aasta seitsme patu hulgas leidus julgustus mõõta oma sooritusvõimsust päriselulistes sõiduolukordades ja sellelt looks ma silla Kaunissaare-Patikast oluliselt muutlikumate olukordade kasutamiseks:
  • #4 Sina ei pea teps mitte põdema võtta oma FTP väärtusi tunniajasest täispongestusest, kus sai tehtud seda ja teist, sest Sinu kõrvalekaldeid annab Sinul üldistada ja ümber rehkendada Normalized Power
*ühes teises alapeatükis soovitavad CTSi iseärasustele viidates vähemalt proovida testi laboris või võrdlemisi sirgel või lauge kaldega teel teha ja ei pea rajavalikut kindlasti mitte täiesti suvaliseks; annavad eraldi riskihoiatuse tugevasti koormatud avalikel teedel 8'max sooritamiseks, eriti kui allamäge lõikudel kiirused taevasse tõusevad


Teemast välja minnes, ei saa märkimata jätta, et mul on testimise ja igakordse treeningu jälgimise kohta head-paremat lektüüri üle jäänud - Coggan, Allen, Friel jt