E-MTB - poolt või vastu?

Komplektsed jalgrattad. MTB, Road, Trekk, CC, BMX. ...
Vasta
Kasutaja avatar
AguRemm
Rattur
Postitusi: 19
Liitunud: 03. 03. 2019. 14:45

E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas AguRemm » 03. 03. 2019. 15:09

Hei, Euroopas, eriti Saksamaal ja Austrias on tõeline e-MTB buum, see on kõige kiiremini kasvav segment rataste turul. Anuüksi Saksamaal müüakse sel aastal ligi miljon e-MTBd. Eesti kaupmeestel veel poodides midagi pakkuda pole, näidatakse veebist pilte. Samas väidetavalt mõned rattad juba müüdud on.

Mis sa arvad, kas Eestis on tulevik e-MTBde päralt või on need meie tingimustes mõttetud masinad?


Kasutaja avatar
LauriA
Rattur
Postitusi: 747
Liitunud: 11. 04. 2003. 18:35

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas LauriA » 03. 03. 2019. 20:38

Kas e-MTB-ga saab 100 kilone Stelviost 1-2 tunniga üles ilma, et peaks vahepeal akusid laadima?
Segasaun on siis, kui on puu- ja elektriküte.

Kasutaja avatar
AguRemm
Rattur
Postitusi: 19
Liitunud: 03. 03. 2019. 14:45

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas AguRemm » 04. 03. 2019. 07:55

Infoks video aku kestvuse challenge kohta https://www.youtube.com/watch?v=54WQphzOu88&t=20s

Kasutaja avatar
LauriA
Rattur
Postitusi: 747
Liitunud: 11. 04. 2003. 18:35

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas LauriA » 04. 03. 2019. 09:31

AguRemm kirjutas:
04. 03. 2019. 07:55
Infoks video aku kestvuse challenge kohta https://www.youtube.com/watch?v=54WQphzOu88&t=20s
Ei ole ühegi elektrirattaga sõita saanud, aga ratturi kaal (näiteks 60 kg vs 100 kg)ning tõusunurk peaks üsna oluliselt aku kestvust mõjutama?
Segasaun on siis, kui on puu- ja elektriküte.

Kasutaja avatar
tarmo
Testisõitja
Postitusi: 2907
Liitunud: 06. 02. 2003. 16:48

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas tarmo » 04. 03. 2019. 11:18

See teemapüstitus on iseenesest vale. Mis mõttes poolt või vastu? On inimesed, kelle jaoks e-bike ongi võib-olla ainus võimalus mõnusat rattasõitu nautida. Siin ei saa keegi olla poolt või vastu, sest kui see on ainu valik, siis seda tuleb kasutada. Mul konkreetselt ei ole probleemi ilma särtsuta Stelviost üles saada, aga kui LauriA tunneb, et ta tavarattaga sinna kunagi üles ei jõuaks, aga samas väga tahaks, siis ma ei usu, et kellegil midagi selle vastu on kui ta seda elektrirattaga teeb. Eestis võiks olla üks sihtgrupp pensionärid, aga enne peab hinnaklass kõvasti alla tulema, et seda osta ka jõuaks.

Kasutaja avatar
LauriA
Rattur
Postitusi: 747
Liitunud: 11. 04. 2003. 18:35

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas LauriA » 04. 03. 2019. 14:08

tarmo kirjutas:
04. 03. 2019. 11:18
See teemapüstitus on iseenesest vale. Mis mõttes poolt või vastu? On inimesed, kelle jaoks e-bike ongi võib-olla ainus võimalus mõnusat rattasõitu nautida. Siin ei saa keegi olla poolt või vastu, sest kui see on ainu valik, siis seda tuleb kasutada. Mul konkreetselt ei ole probleemi ilma särtsuta Stelviost üles saada, aga kui LauriA tunneb, et ta tavarattaga sinna kunagi üles ei jõuaks, aga samas väga tahaks, siis ma ei usu, et kellegil midagi selle vastu on kui ta seda elektrirattaga teeb. Eestis võiks olla üks sihtgrupp pensionärid, aga enne peab hinnaklass kõvasti alla tulema, et seda osta ka jõuaks.
Tavarattaga olen jõudnud (5,5 tundi Pratost, MTB-ga). Kerge MNT rattaga oleks võib-olla 0,5-1 tundi kiiremini saanud. Minu küsimus oli eelkõige ikka tehnilise poole pealt - et kas siis saab ühe laadimisega ning oluliselt kiiremini üles või mitte? Olen natuke skeptiline selles osas - pildi järgi tundub nende rataste aku üsna väike ja arvestades tõusunurka ning enda massi on koormus ratta mootorile ikkagi üsna suur. Rääkimata sellest, et kui aku otsustab mis-iganes-põhjusel "paisuda" (nii nagu UPS-i akud), siis pead raami ka välja vahetama?

IMHO võiks e-MTB koos varuakudega olla kindlasti hea sellistele mägiteedel, kus kõrgust on nii palju, et tavaline sisepõlemismootor (mida ei saa tavakasutaja reguleerida) hakkab "köhima". Näiteks Andides ja küllap ka Himaalajas.
http://tarmotamming.blogspot.com/2014/0 ... -lugu.html
Segasaun on siis, kui on puu- ja elektriküte.

Kasutaja avatar
MK777
Rattur
Postitusi: 2086
Liitunud: 24. 06. 2004. 22:56

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas MK777 » 04. 03. 2019. 15:14

LauriA kirjutas:
04. 03. 2019. 14:08
Minu küsimus oli eelkõige ikka tehnilise poole pealt - et kas siis saab ühe laadimisega ning oluliselt kiiremini üles või mitte?
Ega elektrikas kiirustamiseks pole, pigem ikkagi kergemaks liikumiseks, eriti just tõusudel.
Varuosad jalgrattale - ost/müük grupp Facebookis.

mtm
Rattur
Postitusi: 161
Liitunud: 08. 09. 2009. 08:19

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas mtm » 04. 03. 2019. 15:23

Eks elektrikatega võib kiirustada ka ja isegi UCI e-MTB võistlustel: http://cycling.today/uci-to-organize-el ... s-in-2019/ .

Kasutaja avatar
LauriA
Rattur
Postitusi: 747
Liitunud: 11. 04. 2003. 18:35

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas LauriA » 04. 03. 2019. 16:12

MK777 kirjutas:
04. 03. 2019. 15:14
LauriA kirjutas:
04. 03. 2019. 14:08
Minu küsimus oli eelkõige ikka tehnilise poole pealt - et kas siis saab ühe laadimisega ning oluliselt kiiremini üles või mitte?
Ega elektrikas kiirustamiseks pole, pigem ikkagi kergemaks liikumiseks, eriti just tõusudel.
No aga kas saab siis ühe paagiga üles või mitte? :-)
Segasaun on siis, kui on puu- ja elektriküte.

arnea
Rattur
Postitusi: 970
Liitunud: 02. 06. 2008. 17:04

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas arnea » 04. 03. 2019. 16:44

Võtsin lambist esimese elektriratta mis pähe tuli. https://amplerbikes.com/en/e-bikes/curt

Sellel on 336 Wh aku. See hoiab siis ~1 209 000 J energiat. Stelvio on interneti andmetel 1558 m. tõusu. Potentsiaalse energia valem on E = mgh. Siit saame avaldada m-i m = E /gh. Paneme numbrid sisse ja saame ~79kg. Ma ei tea kui suured on energiakaod mootoris ja ülekandes, jne. 50%? Mingi 30 kg mehike 10 kg rattaga saaks mäe otsa?

Kasutaja avatar
AguRemm
Rattur
Postitusi: 19
Liitunud: 03. 03. 2019. 14:45

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas AguRemm » 04. 03. 2019. 17:21

Hei, panen siia ühe artikli, mis e-MTBde olemust selgitab: https://enduro-mtb.com/en/everything-need-know-e-mtbs/. Selle järgi peaks 50km sõitu koos 1500m tõusuga olema tehtav. Artiklis viidatakse küll e-MTB-dele, mitte linnaratastele. Aga ise pole proovinud ei tea kinnitada ega ümber lükata.

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 11301
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas Mati » 04. 03. 2019. 18:07

tarmo kirjutas:
04. 03. 2019. 11:18
...On inimesed, kelle jaoks e-bike ongi võib-olla ainus võimalus mõnusat rattasõitu nautida...
2009 suvel, st 10 aastat tagasi kui olin Šveitsis ühel sepikute maanteeseõidul, pani paar kohalikku penskarit mul tõusul oma elektrikaga sutsti mööda (külast külla oli nende trip ilmselt) ... Ühesõnaga mujal maailmas juba habemega teema.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Marek000
Rattur
Postitusi: 53
Liitunud: 10. 12. 2012. 21:42

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas Marek000 » 04. 03. 2019. 19:09

Probleem ei ole selles, kas saad sellega Stelviost üles või ei, vaid endal tekkis küsimus, kuidas sinna mäe jalamile saada. Nimelt lennukisse ei saa kui liitiumaku on võimsam kui 100 Wh, ehk siis jääb ainult maanteetransport.
Mäkke peaks üles ikka saama, sest sa ju väntad ise ikka ka, mootor aitab ainult kaasa.

Kasutaja avatar
mart
Rattur
Postitusi: 3683
Liitunud: 04. 04. 2003. 13:47

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas mart » 04. 03. 2019. 23:20

Mis sa arvad, kas Eestis on tulevik e-MTBde päralt või on need meie tingimustes mõttetud masinad?
Täiesti hambutu küsimus, mis ei vii/arenda maastikuratta kasutajat ega müüjat kuhugi. Nõustun tarmo ja Matiga.
Et LauriA on paljukäinud/-näinud ja "raske kondiga rattur"on lihtsalt fakt ja ei puutu teemasse :)
Eesti sile lausik on rattal läbitav inimjõul, kuid motoriseeritud rattavariant (tädi Maali või onu Oskar läheb poodi/keskusesse) on täiesti mõistetav meie küngastikul - tallinna paepealsele tõusmine, põlva linn, viljandi linn, haanja kuplid, otepää kuplid, vooremaa voored, emumäe ümbrus.
Mõhk (alias metslane) ja Tölpa (alias Tairkibal) suudavad rattafoorumi sõnatuks muuta.
Tööpaeval, kui ilm ilus, sõidan 5 km. Puhkepäeval olen korduvalt teinud lausa 7 km.

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 6369
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas KaupoR » 15. 03. 2019. 14:20

If everything's under control, you're going too slow!

Kasutaja avatar
AguRemm
Rattur
Postitusi: 19
Liitunud: 03. 03. 2019. 14:45

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas AguRemm » 20. 03. 2019. 20:15

Hei, miski pole rattamaailmas enam endine, digirattad on kohale jõudnud. Märksõnad blockchain, artificial intelligence, gamification of bikes, video live streaming, augmented reality on nüüd uuemate rataste oluline osa: https://ebike-mtb.com/en/greyp-g6-review/.

Kasutaja avatar
tarmo
Testisõitja
Postitusi: 2907
Liitunud: 06. 02. 2003. 16:48

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas tarmo » 22. 03. 2019. 13:56

Ma ei julge seda linki isegi vaadata. :) Hetkel mulle isiklikult piisab elektrilisest käiguvahetusest. Kõige muu elektrilise ja digitaalse juures ratta puhul mina ei ole sihtgrupp.

ivse
Rattur
Postitusi: 3
Liitunud: 17. 10. 2018. 12:15

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas ivse » 24. 03. 2019. 07:23

Võiks keegi maaletoojaks hakata. Tulus äri.

devean
Rattur
Postitusi: 1
Liitunud: 25. 03. 2019. 22:05

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas devean » 25. 03. 2019. 22:22

arnea kirjutas:
04. 03. 2019. 16:44
Võtsin lambist esimese elektriratta mis pähe tuli. https://amplerbikes.com/en/e-bikes/curt

Sellel on 336 Wh aku. See hoiab siis ~1 209 000 J energiat. Stelvio on interneti andmetel 1558 m. tõusu. Potentsiaalse energia valem on E = mgh. Siit saame avaldada m-i m = E /gh. Paneme numbrid sisse ja saame ~79kg. Ma ei tea kui suured on energiakaod mootoris ja ülekandes, jne. 50%? Mingi 30 kg mehike 10 kg rattaga saaks mäe otsa?
Lambist võetud ratas on natukene kehva Stelvio tõusu võtmiseks. Esiteks on sellel rummumootor mis ei kasuta ära käiguvahetajat ning on mägironimiseks väga ebaefektiivne. Teiseks Anno. 2019 on vähegi korralikuma ratta aku vähemalt 500Wh. Paljudel tootjatel ka suurem.

Mis teemapüstitusse puutub, siis naljakas on kõrvalt vaadata, kuidas Eesti on e-rattanduse arengus Soomest 5-6 aastat maas. Ka seal käidi läbi samasuguseid VS. teemasi, kus ´´jalgratta puristid/amishid`` väitsid, et tegemist on elektrimopeedidega ja ainult invaliididele mõeldud tootega. Kuid aastaks 2019 on jõutud arusaamani, et elektrirattad annavad harrastusele veel lisa ``omphi`` ja ``funni``, ning vastupidiselt rattatiirul kulutatakse veel rohkem kaloreid kui enne.

Kasutaja avatar
AguRemm
Rattur
Postitusi: 19
Liitunud: 03. 03. 2019. 14:45

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas AguRemm » 30. 03. 2019. 15:55

Peab ütlema, et ka Eesti rattapoed pole e-rattandusega kaasa tulnud. Vähemalt veebilehtede järgi otsustades. Kõigil on küll elektrirataste sektsioon olemas, kuid esituses puudub oluline info e-komponentide kohta ja enamus parimaid e-rattad (tootjad) kohapeal pakkumises ei ole. Specialized on vast erand. Kui head e-MTBd mõistliku hinnaga tahta, siis on mõtet ilmselt Direct Sales tootjatelt tellida. Aga panen siia infoks parimate e-MTB-de testi: https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-you-can-buy/. Need on küll kallima otsa masinad aga siit näeb, millised tootjad on e-maastikul tegijad.

Kasutaja avatar
M785
Rattur
Postitusi: 309
Liitunud: 10. 12. 2012. 20:43

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas M785 » 17. 04. 2019. 02:00

Vaadates E-MTBde hindasid, tundub elektrifitseerimise hind keskmiselt olevat 1500-2000+€ kui võrrelda sama jupiga FS jalgrattaga. Odavaim Canyon Neuron 1600€, odavaim elektriline
Canyon Neuron 3300€, jupid peal pmst identsed. 22kg 130mm+ traveliga pomm ei ole just see mida ma kirjeldaks ideaalse rattana Eesti radade jaoks ning kas samavääriline pomm rahakotile on Eesti keskmisele harrastajale seda väärt, mina isiklikult kahtlen. Lihtne on rääkida Soomest, Saksamaast ja Austriast, kus ostujõud on kordi suurem ja kus E-MTBde üks suur sihtgrupp (eakamad inimesed) saavad reeglina lubada omale selliseid väljaminekuid. Samuti nendes riikides saab teha mitusada tõusumeetrit ja mõnusalt alla laskuda, Eestis väga mitte (kahjuks) :(
Kui turule tuleks 100-120 traveliga elektriline FS mis ei oleks sigapomm hinnaga (Bullsil on 16kg 120mm traveliga E-MTB 8000€ überkergete osadega) ja samuti mõistliku kaaluga, oleksin isegi nõus sellist asja soetama, sest kellele ikka ei meeldiks tehnilisi singleid kiirelt sõita. :)

Kasutaja avatar
AguRemm
Rattur
Postitusi: 19
Liitunud: 03. 03. 2019. 14:45

Re: E-MTB - poolt või vastu?

Postitus Postitas AguRemm » 04. 05. 2019. 05:49

Hei, panen siia tagumise budget-MTB-de testi. Siit saab tausta- ja võrdlusinfot erinevate rataste kohta: https://ebike-mtb.com/en/best-budget-emtb-you-can-buy/.

Vasta

Mine “Jalgrattad”