29" ratastega MTB

Komplektsed jalgrattad. MTB, Road, Trekk, CC, BMX. ...
Foorumi reeglid
Kõik siia postitatud müügikuulutused kustutatakse. Müügikuulutuste jaoks on eraldi foorumi alajaotus.
Vasta
Kasutaja avatar
Lasse
Rattur
Postitusi: 191
Liitunud: 14. 04. 2003. 11:15

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Lasse » 14. 10. 2011. 20:29

SL kirjutas: kuid sellepeale öeldakse, et kõvad mehed võidaks ükskõik millega. Jah. Jälle õigus ja olemegi alguses tagasi...
(y) :wink:
Aitan teostada müüki ebay's

metslane
Rattur
Postitusi: 797
Liitunud: 28. 03. 2006. 07:38

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas metslane » 14. 10. 2011. 20:52

Ja nüüd hakkab jälle kõik otsast peale :D

tanel24
Rattur
Postitusi: 109
Liitunud: 27. 07. 2008. 22:15

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas tanel24 » 14. 10. 2011. 20:55

Olgu selleks misiganes valdkond, igalpool püütakse luua innovaatilist toodet, või teenust. Innovaatilisus toote või teenuse suhtes tähendagu see uut väljanägemist, kasutamismugavust, funktsionaalsust, jne.
Tootjad on 29ereid tuuninud tänaseks selleni, et see on väga konkurentsivõimeline ratas 26 tolliste rataste kõrval, kohati mõnele rohkemgi edu toov. See on ju midagi uut, millestki on tehtud midagi, mis võib nihutada mingeid piire (ajalises mõttes, võimaluste mõttes, jne).
Skeptilisus mind 29erite osas tagasi kuidagi hoia, mis sest, et ma neid rattaid proovinud ei ole, vaid näinud, lähedalt. Tahan kindlasti ära proovida võimaluse avanedes!
Aga mittearusaadavaks jääb siin osade postitajate skeptilisus ja diskuteerimine. Mis sellest teil, kes te 29erit ei soosi, et SL siin reklaami teeb, või mõni kodanik, kes 29eri kasutamise läbi enda positiivse kogemuse saanud ja omale väljundi leidnud. See on ju üks koht sotsiaalvõrkustike kogust, kus seda väga efektiivselt teha saab. Turundus ühesõnaga. Mina isiklikult soovin edu SLile, olen kuulnud, et tema pood väga OK, kindlasti Tallinna sattudes kiikan kunagi ka ise üle.

Olen ise ka võistleja, kehvasti oma arust ei sõida. Minu arust on äge, et rattamaailma millegi uuega püütakse raputada. Täiesti sulatõsi, et tootjad tahavad praegu prisket präänikut, aga miks peakski 29er 26 tollise ratta hinna eest kätte saama.

Äki võtate asja veidi rahulikumalt, rattasõit eelkõige ikkagi fun. Muidugi, kuidas võtta- kellele töö, kellele hobi, kellele hobi ja lõbu käsikäes. 29er võib samasugust fun võimalusi pakkuda kui 26 ratas. Maitse ja julguse asi!

tanel

KristjanS
Rattur
Postitusi: 2833
Liitunud: 26. 04. 2003. 09:41

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas KristjanS » 14. 10. 2011. 20:57

metslane kirjutas:Ja nüüd hakkab jälle kõik otsast peale :D
Egas ristiusku kah ühepäevaga ületerve meie maa levitatud, see teise usku pööramine võttis ikka natuke aega. Ja noh, kui siis heaga ei tahtnud siis... kurjaga hakkasid ikka uskuma :D. Sama teema kommunismiga. See viimane on laias laastus küll väljasurnud üritus, ent siiski paaris kohas seda "kultuuri" endiselt viljeletakse.
"...selleks on spets vaha mis lastakse raami sisse jägendab ja vähendab kaalu..." - And it really works...
"Studies have shown that riding a bicycle everyday makes you more awesome than the general population!" - And it really works...

Velo Clubbers
Rattastuudio Jooks - muhedaim rattapood

Kasutaja avatar
erikr
Admin
Postitusi: 11497
Liitunud: 17. 01. 2003. 22:23

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas erikr » 14. 10. 2011. 21:03

KristjanS kirjutas:Nõus eelkõnelejatega. Sellepärast ma ootangi ka tänapäeval rohkem sellelaadseid teste ja analüüse. Mingil kummalisel põhjusel neid aga ei tehta väga, ainult teoretiseeritakse sel teemal, REAALSEID numbreid kõrvale panematta. Sellega olete ikka nõus? Minu viidatud viimane link/test on ainuke, mille leidsin. Selle põhjal aga järeldusi teha oleks suht naiivne.
Selleks testiks ei ole ju palju vaja - 2 võimsuseandurit, 26" ja 29" jalgratast, rada kus sõita, pärastiseks analüüsiks arvutit ja sellele vajalikku tarkvara (rahaline kulu kokku ehk 5-6k euri). Soomes on keskmine palk vist 3k euri?
Selle kohta ma veel ütleks niipalju, et Googlet peab ka kasutada oskama.
Seal kehtib vägagi "what you ask is what you get" printsiip.
See, mida sa siin kirjeldad, on tehtud mitmeid kordi ja tulemused publitseeritud respektaablites saksakeelsetes erialaajakirjades.
http://www.twentyniner.ch/download/29-z ... s-0909.pdf
http://content.delius-klasing.de/interf ... t/?id=7395
http://www.mountainbike-magazin.de/test ... 4018.2.htm (veidi teistsugust analüütikat)

Enda seekordse postitusega ei soovi ma muud kui oponeerida väitele, et "Mingil kummalisel põhjusel neid aga ei tehta väga, ainult teoretiseeritakse sel teemal, REAALSEID numbreid kõrvale panematta. Sellega olete ikka nõus?"
Mina ei ole nõus.
mis väljakutse? kiirabil ja politseil on väljakutse, minul on töö...
velo.clubbers.ee velo clubbers

KristjanS
Rattur
Postitusi: 2833
Liitunud: 26. 04. 2003. 09:41

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas KristjanS » 14. 10. 2011. 21:40

Eks jah, keele mitteoskamine võib kohati päris piinlikust tekitada... Iseenesest pilt juba palju parem. Aga miks ei võiks säherdusi postitusi ka laiema ringi poolt tulla? Miks ei mõelda oma peaga, vaid usutakse pimesi?

Samas, ühe testi puhul on võrreldud kahte erinevat ratturit ühel võistlusel. Ei anna just kõige parema pildi.
Jätkame netis urgitsemist, keegi ehk võlub välja ka hiina või aserbatsiaanikeelsed artiklid?
"...selleks on spets vaha mis lastakse raami sisse jägendab ja vähendab kaalu..." - And it really works...
"Studies have shown that riding a bicycle everyday makes you more awesome than the general population!" - And it really works...

Velo Clubbers
Rattastuudio Jooks - muhedaim rattapood

vaikija
Rattur
Postitusi: 384
Liitunud: 22. 02. 2003. 17:29

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas vaikija » 14. 10. 2011. 21:44

Saan väga hästi aru inimestest,kel siiber sellest nö kiidulaulust. AGA need inimesed kes selles teemas ainult rahanumbreid näevad,näiteks,et : on vaja tellitud 29" konteinerid maha müüa; kui palju makstakse selle jutu eest jne. ehk ainult bizniz ja raha-raha- siis need inimesed eksivad TOTAALSELT. Muidugi üldiselt on rattatootjatel eesmärk raha taskusse saada,aga no see on teema omaette. Ja mis seal salata- tegelikult see tekitab pettumust,sest tegelik põhjus sellel nö promol- on UHKUS,HEA ENESETUNNE,kui oled uut ratast luuravale inimesele tutvustanud uut asja,millel on selge erinevus-ja seda erinevust on võimalik ise kogeda proovides. Ma tunneks ennast väga halvasti,kui justnimelt raha nimel müüks maha olemasoleva kalli 26" ,mille alla on jäänud märkimisväärne rahanumber,ja jätaks midagi rääkimata 29" -st.
Ausaltöeldes on väga suur rahuldus see-kui inimene on peale proovitrenni tagasitulles sinu enda sõnad suus,ja sa näed ,et ta on ise põnevust täis. See, millisest poest,ja mis rattatootja ratta ta siis ostab- see on inimese enda asi. Siin justnimelt ongi vahe,et kas oled külm biznizmees ja müüd seda mida sul parajasti müüa on,või siis oled ise silmad särades indu täis uuendustest ja loomulikult võimaldades proovida ja igal inimesel ise asjast oma arvamus luua.
SL räägib siin 29"-st läbi kogemuse Specialized-i, sest ta on olnud väga lähedal selle brändi inimestega ja ajanud pikalt juttu kehtivate maailmameistritega. Seepärast on kõigile jäänud vale mulje,et 29"= Specialized. Tegelikult ju on kõigil tootjatel 29".
Ja loomulikult igaüks peab hindama oma tunnet ja võimalusi,ja mittemidagi ei jää tegemata sellepärast,et pole ratast vahetanud. Aga teadmine olemasolevast ei tohiks halb asi olla.

KristjanS
Rattur
Postitusi: 2833
Liitunud: 26. 04. 2003. 09:41

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas KristjanS » 14. 10. 2011. 21:57

Tegelikult ma tunnistan veel ühe asja häbiga üles - ma usun, et ma ei oleks siin teemas üldse sõna võtnudki, kui ma ei omaks kokkupuudet võimsuseanduriga, hulganisti sellesse puutuva kirjandusega ja ise seda igapäevaselt ei kasutaks. Enamus inimeste jaoks siin foorumis võimsuseandur ja selles peituv uba midagi ei ütle. Kes vähegi asja aga uurima hakkab, siis kooruvad lahti vähe teised aspektid, mille põhjal midagi öelda ja arvata ja võrrelda. Kes aga selle maailmaga kursis polegi, siis neile piisabki kaupmehe sõnadest, et ongi parem. Ja ta ei hakka küsimagi, et miks parem on. On ja kõik. Sest ma sisimas usun ka, et meie kaupmehed müüvad tõesti seda, mis on hea, mitte aga seda, mida vaja müüa on.

Minu poolest võib minu käimatõmmatud saagimise nüüd lõpetada ja jätkame endistviisi! (y)
"...selleks on spets vaha mis lastakse raami sisse jägendab ja vähendab kaalu..." - And it really works...
"Studies have shown that riding a bicycle everyday makes you more awesome than the general population!" - And it really works...

Velo Clubbers
Rattastuudio Jooks - muhedaim rattapood

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 6757
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas KaupoR » 14. 10. 2011. 22:17

Kristjan aga milles siis küss - arvuti sul on, võimsusandur on, jalad on, Nõmme viiene on kahe kiviviske kaugusel, Harku singlite jaoks tuleb veidi enam kivi loopida ja rattaid käib su hoolitseva käe alt läbi rohkem kui paljud uneski näevad. Tee see "faktidele ja arvudele tuginev" test ära ja sheeri tulemusi. Ma räägin tõsiselt.
If everything's under control, you're going too slow!

Kasutaja avatar
pärnu rattur
Rattur
Postitusi: 551
Liitunud: 14. 08. 2009. 18:29

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas pärnu rattur » 14. 10. 2011. 22:26

Mina näen seal tabelist, et 29" rattaga läbib 3-4h tunnise raja -1..4min kiiremini kui 26" rattaga. Minu jaoks tundub see natuke vähe nii "palju parema" ratta kohta :D . Samas 8 inimest on statistikas sama, mis 1 inimene. Tähelepanuväärne on ka see, et seda 108km ja 6h 37min rada sõitsid mõlemad sama kiirusega lihtsalt 29" rattaga kulus vatte vähem.
Ärge näkku lööge! [/OT]

Martin K
Rattur
Postitusi: 128
Liitunud: 12. 05. 2009. 13:49

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Martin K » 15. 10. 2011. 00:30

Jassi kommentaare kuulaks huviga..ja üldse, kas keegi meie tippudest on asjast põhjalikult rääkinud?

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 11542
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Mati » 15. 10. 2011. 10:10

pärnu rattur kirjutas:
Mina näen seal tabelist, et 29" rattaga läbib 3-4h tunnise raja -1..4min kiiremini kui 26" rattaga. Minu jaoks tundub see natuke vähe nii "palju parema" ratta kohta :D . Samas 8 inimest on statistikas sama, mis 1 inimene. Tähelepanuväärne on ka see, et seda 108km ja 6h 37min rada sõitsid mõlemad sama kiirusega lihtsalt 29" rattaga kulus vatte vähem.
Sellistest asjadest saad aru siis, kui oled aastaid seda 4 minutit taga ajanud (igavene neljas nt) või on sul vaja 108 km sõita järjest nädal aega (esimestel päevadel kokkuhoitud wattidega võidad viimastel päevadel kümneid minuteid!). Ehk taaskord tausta ja kogemuse teema, külmad numbrid ise ei räägi kunagi täit tõde.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

arnea
Rattur
Postitusi: 994
Liitunud: 02. 06. 2008. 17:04

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas arnea » 15. 10. 2011. 10:53

Mulle jäi mulje, et mõnes katses oli 29" kiirem ja samas kulus ka energiat rohkem. Teises testis oli 29" kiirem ja energiat kulus ka vähem. Aga erinevused olid väikesed igal juhul.

Neid numbreid ei tasu üle tähtsustada. Näiteks mõõdab powermeter vaid seda energiat mis läheb ratta edasiviimisesse. Samas tööd teeb kogu keha - ratta tasakaalustamiseks ja sõidujoone hoidmiseks. Seda energiat on palju raskem mõõta. Kindlasti on see energiakulu väiksem kui edasiviimiseks kuluv, aga pisemad on ka lihased, mis seda tööd tegema peavad.

29" kasutajate muljetest on jäänud kõlama just sõitmise lihtsus - eks ole see märk sellest, et seda tasakaalustamise tööd on vähem? See teeb võimalikuks jalgades oleva puraka täpsemalt ja pikema aja jooksul õigesse kohta suunamise. Retooriliselt küsides: mis kasu on jõust, kui seda suunata ei suuda?

Ja nüüd rattalaadale.

Arne

N
Testisõitja
Postitusi: 513
Liitunud: 07. 02. 2003. 10:00

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas N » 15. 10. 2011. 13:02

Jagan enda kogemuse 29" rattaga.

Oman 29" ratast alates selle aasta algusest. Põhjuseks lihtsalt huvi uusi asju proovida, sarnaselt nagu varasemalt proovisin 26" FS-i mõne aasta.
Ostsin Scott elite 29" alumiinium raami L suuruses, Manitou Tower Pro amordi ja Notubes ZTR Crest pöiad, low-riser leista ja 29" väliskummid (Stan'i lateksiga montaažiks).
Ehk siis minimaalse vajaliku. Ülejäänu viskasin eelmise ratta pealt ringi. Rummud said DT Swiss 240S, mis paslikult laua all oma aega ootasid.
Et asju kiputakse võrdlema enda eelnevate isenditega, siis info mõttes olgu öeldud, et eelnev ratas oli Trek 8500 alumiinium raami põhine ja jooksud olid Mavic crossmax SLR tubeless.

Valdade mängudel riputasime 29" ratta Rota meestega kaalu otsa ja näitas eluskaaluks 10,57kg.

Kuna siin peetakse oluliseks ratturi pikkust, kaalu - olgu need toodud - pikkus 190cm, kaal 80kg. Treenitus - madal.

Esimene sõit. Istun selga, esimesed 50m on ärev meeleolu. Asi tundub imelik, uimane - ei mitte kiirendamine, vaid juhitavus. Istumine tundub kuidagi kõrge, kuid keha asend on mulle sobiv ja minu jaoks mitte oluliselt tuvastatavalt erinev. Väldin kohe esimest keeramist kodustele pähklimäe singlitele ja kerin Saku metsa asfalti mööda. Tutvun olukorraga, kuigi üllatuslikult ei ole siin midagi nii erinevat.

Metsa jõudes mäletan üht emotsiooni. Nimelt oli mul metsakäitumise suhtes suurim hirm. Kui loid ja uimane saab olema nikerdamine. Esimesena keerasin Käsna singlile (2011 aasta Saku 100 esimene singel), mis sisaldab pehmet metsaalust, mõõdukalt juurikaid ja ka vähesel määral järsemaid ümber puude keeramisi. See üks emotsioon oli positiivne ja üllatav. Ratta metsakäitumise esimene osa aeglasematel rasketel lõikudel oli tuttav, nagu olin harjunud - ütleks. Seda kinnitasid järgnenud padujuurikased lõigud Puumuna ja kiirel Oja singlil. Üks väheseid reklaamitavaid matemaatiliselt tõestatud 29" eeliseid - "lower angle of approach" osutuski tõeks ja viis sujuvamalt juurikatest üle, ning selleks ei pidanud modifitseerima oma rattakasutuskombestikku. Ma ei eeldanudki, et kiired sujuvad singlid 29"-le probleemiks on. Pigem oleks seda järsemate kurvidega mahapidurdamiste ja kiirendustega tehnilised osad. Kuid negatiivset üllatust ei esinenud ka selles vallas.

Sirgematel ja siledamatel lõikudel tundub, et sõit on sujuvam. Väntamine tundub ühtlasem ja vast ei olegi vaja siin kellegile põhjendada, et 29"-ga on kruusal ja siledal metsateel sama kiirust lihtsam hoida.

Minu järgmine suur hirm oli kiirendus. Füüsika reeglid annavad siin võrdse pöörlevmassi puhul ilmselgelt eelise väiksemale 26" rattale, mille liikuma ajamiseks kulub x% vähem energiat. Kui palju vähem, ei ole suutnud oma põhupeaga välja arvutada. Valem oli liiga keeruline.. Aga hoolimata kehvast mataoskusest oli juba ostule eelnevalt selge, et pöörlevmass saab olema 29" võtmeküsimuseks. Ajusopis terendas veel erinevus Mavicu XM719 pöidadega jooksudelt (=raske) siirdumisel XMax SLR jooksudele (=kerge). Kiirenduse ja kiiruse erinevus oli öö ja päev. Ehk siis pöörlevmassi vähendamise nimel sai valitud kerged pöiad, kerged rummud ja kerged kummid (550g ca) ja sisekummi asemele latekslahendus. DT/notubes jooksud said kergemad kui XMax SLR. Ja Tubeless kummid, mida kasutan enamasti (racing ralph) ei ole kunagi kaaluga väga hiilanud ning olid omakorda ca 100g raskemad 29" kummidest.
Ehk siis ratta kiirendus - ma pean tunnistama, et väga raske on siin anda täpset võrdlust, pigem saab vahendada võrdlust kogemustega kuhjunud kõhutunde baasnivooga. Ja see subjektiivne võrdlushinnang on üllatuslikul kombel hea.
Siia juurde võiks ju ka liita nende väheste ühisstartide sõitude võrdlust, kus sel aastal osalenud, teiste sõitjatega kiirendusolukordades. Ma ei tundnud ennast nendes olukordades aeglasemana.
Kuid veel kord - kui luua võrdse pöörlevmassiga 26" jooksud - jääb 29" alla. See on fakt. Õnneks minu viimased jooksud seda ei olnud, mis tagas positiivse emotsiooni.

Paslik on kiirenduse kõrvale tuua ka kiirendusvajaduse põhjustav asjaolu. Kiiruse vähenemine. Seda on sõidukogemuste põhjal väga raske võrrelda tulenevat kiirendusvajaduse vähenemist, kui just korda mööda ühte lõiku ei sõida. Võin vaid tõdeda juba öeldust, et juurikad alistuvad lihtsamalt. Õnneks on siin ka füüsika abiks ja teame kuidas 29" ratas kaotab vähem kiirust objektide ületamisel. Järelikult on väiksem ka vajalik kiirendus kiiruse taastamiseks. Lisaks tsutitsutikene säästab vast ka jõudu väiksema võimlemisharjutuse näol ratta otsas, kuid see on märkamatu, kui just ei sõida mitmepäevasõitu.

Väike hirm oli seotud jäikusega. Nagu näha ei ole see aga esimese tähtusega hirmude seas. Ilmselge, et mida suurem on kogu krempel on, seda rohkem kaotame jäikust. 29" ratas ongi külgsuunas vedelam võrreldes 26". Küllap seda kinnitavad ka kõik füüsika reeglid. Mina ei ole kunagi sellele suurt tähelepanu pööranud. Sestap seda aspekti pikalt ei kommenteeri.

Räägitakse veel, et 29" ronib mäest üles paremini täna suuremale kontaktpinnale. Väga raske hinnata. Ma olen alati mäest üles saanud. Jah, tõepoolest, nüüd on mäest üles minek ühtlasem. Ja selle sõna ühtlasem ja vähem nurgeline võib 29" teiseks nimeks panna.

Kokkuvõtvalt olen eksperimendiga rahul. Ma ei leia, et oleksin kuskilt kaotanud va. rahaliselt, mis on paljude arvates kogu 29" leviku alustala. Ütleb ju vanasõna, kus suitsu sealt tuld ja tõde on selles väites kindlasti sees. Kuid vast oli jutus näha aspekte, kus paljud kiirusehimulised võidavad. Ma näiteks ei tea põhjust, miks lihtsamakoelistel kiiretel radadel valdavalt liikuv võistleja ei tahaks korraliku 29" rattaga sõita.
Plaanisin küll algselt võrrelda vana 26" ratast uue 29" rattaga samal ringil ja mitu korda sõites jne. Lõin käega, polnd aega, mis see mulle annab.

Ütlen siia lõppu kokkuvõtlikult - tunnen ennast kiiremana. Olgu see siis minu pärast kasvõi platseebo efekt. Harrastajale maksabki tunne, sekunditemäng kuulub teistele ja seal ei ole tundega midagi pistmist.

Samas olen nõus osalema rattaga igasugustes eksperimentides, kui kedagi huvitavad potensiaalsed võidetud/kaotatud sekundid..
Vaimusilmas kujutan juba ette metsa maha märgitud 1km pikkust lõiku, kus on 0,9m raadiusega 180 kraadiseid tagasipöördeid 36 tk ja mille aeglane läbimine "tõestab" 29" mõttetust :). Aga ma hoiatan, olen NLI (noorte liiklusinspektorite) vigrusõidu meister! :lol:

Priit
Porter Lifts Your Ranking

hsb
Rattur
Postitusi: 86
Liitunud: 02. 04. 2010. 12:26

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas hsb » 15. 10. 2011. 15:29

N kirjutas:Jagan enda kogemuse 29" rattaga.

.... Aga ma hoiatan, olen NLI (noorte liiklusinspektorite) vigrusõidu meister! :lol:

Priit
Peale sellist head (y) ülevaadet tekkis mul kange soov 29-st proovida, nii sõidumugavuse ja huvi mõttes. Kas seda omada taheks ei tea. Kuju ehk toote proportsioonid ei ole just minu maitsemeele järgi. Aeg näitab

Kasutaja avatar
dr Holden
klassik
Postitusi: 2579
Liitunud: 14. 05. 2004. 11:25

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas dr Holden » 15. 10. 2011. 16:44

N kirjutas:Jagan enda kogemuse 29" rattaga.

Ütlen siia lõppu kokkuvõtlikult - tunnen ennast kiiremana. Olgu see siis minu pärast kasvõi platseebo efekt. Harrastajale maksabki tunne, sekunditemäng kuulub teistele ja seal ei ole tundega midagi pistmist.

Samas olen nõus osalema rattaga igasugustes eksperimentides, kui kedagi huvitavad potensiaalsed võidetud/kaotatud sekundid..
Vaimusilmas kujutan juba ette metsa maha märgitud 1km pikkust lõiku, kus on 0,9m raadiusega 180 kraadiseid tagasipöördeid 36 tk ja mille aeglane läbimine "tõestab" 29" mõttetust :). Aga ma hoiatan, olen NLI (noorte liiklusinspektorite) vigrusõidu meister! :lol:

Priit
Egas ilmaasjata ei ole mõnel mehel avataris nime all kirjas sõna "Rattur", vaid on midagi muud. (y) (y) (y) , Priit! Just sihukest foorumit me tahtsimegi... :)

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 11542
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Mati » 15. 10. 2011. 16:47

Väike tähelepanek tänaselt Rattalaadalt, et väljas oli vaid kaks 29er'it - Niner ja Fuji. Foorumi kilgete põhjal oleks tegelt tõsiselt tahtnud seal näha ka nt Scott'i ja Spessut, miks mitte ka Trek'i.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

kalari
Rattur
Postitusi: 676
Liitunud: 20. 05. 2007. 17:09

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas kalari » 15. 10. 2011. 17:05

Mati kirjutas:Väike tähelepanek tänaselt Rattalaadalt, et väljas oli vaid kaks 29er'it - Niner ja Fuji. Foorumi kilgete põhjal oleks tegelt tõsiselt tahtnud seal näha ka nt Scott'i ja Spessut, miks mitte ka Trek'i.
Homme ju Rattalaada aftekas (Paldiski-Tln) ja "erikülalistena" hunnik testi 29tolliseid. Saab isendeid lahingu olukorras proovida, mitte salongis piduriheebleid plõksutada!
OT Laat oli igas mõttes lahja (nagu elioni supp)

Hetkel on meie pere noorem generatsioon pikemat testisõitu tegemas. Ootan huviga, milliste muljetega tuppa tullakse. Talle ei peaks ideeliselt 29-ne väga sobima, sest kehakaal on madal ja jalas jõudu vähe. Seega singlitel kiirendamine on probleemiks (vist?)

Kasutaja avatar
andre170
Rattur
Postitusi: 259
Liitunud: 04. 03. 2008. 16:59

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas andre170 » 15. 10. 2011. 17:08

N kirjutas:Jagan enda kogemuse 29" rattaga.
Minu järgmine suur hirm oli kiirendus. Kui palju vähem, ei ole suutnud oma põhupeaga välja arvutada. Valem oli liiga keeruline..
Kuid veel kord - kui luua võrdse pöörlevmassiga 26" jooksud - jääb 29" alla. See on fakt.
Priit
Et matemaatikat ja füüsikat sa ei jaga, aga järeldusi esitad fakti pähe! :)
Tegelikult ei sõltu füüsika seaduste järgi kiirendus üldse ratta läbimõõdust, vaid ikka massist. Kuna pöörleva keha energia sõltub nurkkiiruse ruudust ja inerts (ehk takistus) läbimõõdu ruudust, siis sama jalgrattakiiruse juures on 29- ja 26-tolliste võrdse kaaluga jooksude kineetiline energia samuti võrdne. 29-tollise ratta ümbermõõt on ju 10% pikem ja seega nurkkiirus alati 10% väiksem. Täpselt selle võrra, mis on tema ümbermõõt suurem, peab ta sama vahemaa läbimiseks tegema vähem pöördeid! Seega on võrdse massiga jooksude kiirendus täpselt sama. Just see on füüsika seadustest tulenev fakt. (Kõigi muude tegurite nagu õhutakistus, veeretakistus, kontaktpind jne mõju kiirendusele on juba palju keerulisem teooria.)

kalari
Rattur
Postitusi: 676
Liitunud: 20. 05. 2007. 17:09

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas kalari » 15. 10. 2011. 18:01

andre170 kirjutas:
29- ja 26-tolliste võrdse kaaluga jooksude kineetiline energia samuti võrdne.
Aga samaväärsed (sama tehnilise lahenduse ja sama hinnaklassi) 29-sed jooksud ongi ju tänu suurematele mõõtmetele raskemad! Ja võrrelda tasukski ikka sama tasemega rattaid ning komponente.

Kasutaja avatar
Villem T
Rattur
Postitusi: 2112
Liitunud: 05. 07. 2004. 11:32

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Villem T » 15. 10. 2011. 18:39

andre170 kirjutas: Et matemaatikat ja füüsikat sa ei jaga, aga järeldusi esitad fakti pähe! :)
Tegelikult ei sõltu füüsika seaduste järgi kiirendus üldse ratta läbimõõdust, vaid ikka massist. Kuna pöörleva keha energia sõltub nurkkiiruse ruudust ja inerts (ehk takistus) läbimõõdu ruudust, siis sama jalgrattakiiruse juures on 29- ja 26-tolliste võrdse kaaluga jooksude kineetiline energia samuti võrdne.
kineetilisel energial pole kiirendusega palju pistmist. Inertsusel aga küll.

Kasutaja avatar
andre170
Rattur
Postitusi: 259
Liitunud: 04. 03. 2008. 16:59

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas andre170 » 15. 10. 2011. 19:45

Villem T kirjutas:kineetilisel energial pole kiirendusega palju pistmist. Inertsusel aga küll.
Naljamees! Kineetiline energia on kiirenduse tulemus. See on see rataste pöörlemisse salvestunud kiirendusel tehtud töö tulemus, mis sind "tirrilaskmise" ajal edasi viib. Sõites Jõulumäel näiteks tirri lastes hooga ülesse staadioni nõlvast, muutub su kineetiline energia (st rataste pöörlemise oma) potentsiaalseks energiaks ja hoog raugeb.
// täiendasin allpool
Viimati muutis andre170, 15. 10. 2011. 20:16, kokku muudetud 2 korda .

MarttiM
Rattur
Postitusi: 808
Liitunud: 31. 07. 2009. 14:07

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas MarttiM » 15. 10. 2011. 19:48

kel silme ees suure rattariigi suured elioni sõidud ja kõrged kohad neil muidugu teised jutud, aga no mulle meeldib just nikerdada, tagumikku kergitada, juurikate vahel õiget trajektoori otsida, jne, jne. kui nüüd seda juttu uskuda, mida siin uut mänuasja testinud lapselikus õhinas peegeldavad, siis mulle see asi küll tore ei tundu. miks kuramuse pärast on tore sõita aint sadulas, mingi tuima elukaga. kui sõita on kergem siis pole enam ka nikerdamist. no ma ei tea - ma sõidaks siis juba MNT.

kaupov
Rattur
Postitusi: 8
Liitunud: 31. 10. 2005. 11:23

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas kaupov » 15. 10. 2011. 20:00

Ma ei tea kas, see viide on siit juba läbi käinud. Päris asjalik lugu tundub olevat, ehkki mitte päris teaduse tasemel.
http://velonews.competitor.com/2009/09/ ... ster_97597

Üldiselt kogu seda foorumi arutelu, erinevaid võrdlustest ja arvamusi kokku võttes võib öelda, et 29 tolliste ratastega MTB on tõesti kiirem kui 26 tolliste ratastega sama massiga konkurent. Samas kõigile ei ole see veel kohale jõudnud ja võib tulihingelise 29" fänni väga vihale ajada, nt nagu siin: http://www.youtube.com/watch?v=1jElwljxGGs&NR=1
Gary Fischer ütles isegi ühes intervjuus, et nad alustasid 26" MTB-de tootmist, sest siis (70ndatel) polnud suuremaid sobivaid rattaid lihtsalt saada. Nad testisid 24" ja 26" jookse ja 26 tundus parem.

Samas teatud tingimustes võib hoopis mingi kolmandat tüüpi ratas kiiremaks osutuda. Nt Elioni Elva etapil (enamus kruusateedel) kahtlustan, et hoopis cyclocrossi ratas (või kerge kõvakahvliga 28-ste ratastega hübriid) võib MTB-dest efektiivsemaks osutuda.

Ja lõpuks ikka see vana tõde, et kõige rohkem määrab ikka mees. Väga üldisel tasemel kirjeldab oodatavat jõudlust seos jõudlus~ratturi_võimsus/(ratta_mass+mehe_mass). Siit on ilmselgelt näha, et 1 kg kergema rattaga sõitmisel on palju väiksem mõju kui näiteks korraliku trenni abil enda keskmise võimsuse tõstmisel 250 W pealt 300 W peale.

Mõnusat talve tulekut ja head treenimist!

Kasutaja avatar
andre170
Rattur
Postitusi: 259
Liitunud: 04. 03. 2008. 16:59

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas andre170 » 15. 10. 2011. 20:15

Täpsustan.
Siin räägib Sauser sellest lähemalt: http://www.youtube.com/watch?v=i0fJzRQVZPU&t=4m54s
Inglise keeli "momentum" on eesti keeles impulss ehk massi ja kiiruse korrutis. Näitab kui kerge või raske on mingi massi ja kiirusega keha tema liikumissuunalt kõrvale kallutada. Et kui "säilitab impulssi", siis tahab ta öelda, et 29-tollise kiirust väiksemad kokkupõrked takistustega mõjutavad vähem ning seda sõltumata ratta massist. Ehk 29-tollise raskem kaal saab parema impulsi (ehk kiiruse, kuna mass rajal ei muutu) säilitamise näol kompenseeritud? Selge.

KristjanS
Rattur
Postitusi: 2833
Liitunud: 26. 04. 2003. 09:41

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas KristjanS » 15. 10. 2011. 20:53

Sauseri videos on muidugi mingi tõsine error... mõlemil juhul (nii üles kui alla) on tal 29eriga SLS kõrgem kui 26eril "aeglustades". Tõsise pingutuse juures on juba 1 löök erinevust terve kalender ja väga määrava tähtsusega. Nüüd jääb arusaamatusk, et kas ta pingutas tõsiselt või lasi niisama tirri. Teise variandi puhul on video kasutu ja propagandaks ei sobi!
"...selleks on spets vaha mis lastakse raami sisse jägendab ja vähendab kaalu..." - And it really works...
"Studies have shown that riding a bicycle everyday makes you more awesome than the general population!" - And it really works...

Velo Clubbers
Rattastuudio Jooks - muhedaim rattapood

N
Testisõitja
Postitusi: 513
Liitunud: 07. 02. 2003. 10:00

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas N » 15. 10. 2011. 21:23

andre170 kirjutas: Et matemaatikat ja füüsikat sa ei jaga, aga järeldusi esitad fakti pähe! :)

29-tollise ratta ümbermõõt on ju 10% pikem ja seega nurkkiirus alati 10% väiksem. Täpselt selle võrra, mis on tema ümbermõõt suurem, peab ta sama vahemaa läbimiseks tegema vähem pöördeid! Seega on võrdse massiga jooksude kiirendus täpselt sama. Just see on füüsika seadustest tulenev fakt. (Kõigi muude tegurite nagu õhutakistus, veeretakistus, kontaktpind jne mõju kiirendusele on juba palju keerulisem teooria.)
Mul pole ühtegi probleemi tunnistamaks enda viga tahke keha pöörlemise füüsikalise osas juures. Miks ei võiks just täna olla see päev, kui ma selles osas midagi õpin. :)
Ehk siis, parandage füüsikud nüüd mind, kui ma eksin - kui võtta kahed jooksud, mis kaaluvad ühe palju, kuid 1 on suurema läbimõõduga, siis nende kiirendamiseks rattaseljas 10-30 km/h kulub ühepalju energiat? Ja see ei loe, kuidas on mass jaotunud selle ratta läbimõõdu ulatuses.
Kui see nii on, siis oleksin võinud ju eos füüsikakursustega kriipsu peale tõmmata kiirendushirmule ja tõdeme, et 29 on täpselt sama hästi kiirenduv kui 26!?
Muudan algset teksti siis oma vea osas, kui õnnestub..
Porter Lifts Your Ranking

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 6757
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas KaupoR » 15. 10. 2011. 21:46

N kirjutas:Ja see ei loe, kuidas on mass jaotunud selle ratta läbimõõdu ulatuses.
Et füüsikutel pisut lihtsam oleks, teeme ühe utreeritud näite kolmede jooksudega, mille kogukaal on kõigil 2kg:
a) 26'' jooksud, mille rummud kaaluvad 1,5kg ja pöiad 0,5kg
b) 26'' jooksud, mille rummud kaaluvad 0,5kg ja pöiad 1,5kg
c) 29'' jooksud, mille rummud kaaluvad 1,5kg ja pöiad 0,5kg.

Kodarate kaalu ärme hetkel lihtsuse huvides arvestame. Ehk need kõik jooksud vajavad kiirendamiseks täpselt sama palju energiat?

EDIT: vabandust, füüsikud, KAAL sõna all pean ma silmas MASSI!
If everything's under control, you're going too slow!

Kasutaja avatar
pärnu rattur
Rattur
Postitusi: 551
Liitunud: 14. 08. 2009. 18:29

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas pärnu rattur » 15. 10. 2011. 21:51

Rääkida kiirusest või kiirendusest 10...30km/h on pöörleva keha puhul kohatu. Räägitakse ikka nurkkiirusest või joonkiirusest. Lihtsalt mingit kiirust võib ju rummu pealt ka mõõta.
Ärge näkku lööge! [/OT]

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 11542
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Mati » 15. 10. 2011. 21:58

Ma arvan, et järgmiste postituste juures võiks vähemalt ka kraadi ära mainida, muidu mittefüüsikuna ei tea enam keda uskuda või mitte uskuda. Võib-olla mõni on lihtsalt kirjaosav ...
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Kasutaja avatar
Villem T
Rattur
Postitusi: 2112
Liitunud: 05. 07. 2004. 11:32

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Villem T » 15. 10. 2011. 22:08

andre170 kirjutas:
Villem T kirjutas:kineetilisel energial pole kiirendusega palju pistmist. Inertsusel aga küll.
Naljamees! Kineetiline energia on kiirenduse tulemus. See on see rataste pöörlemisse salvestunud kiirendusel tehtud töö tulemus, mis sind "tirrilaskmise" ajal edasi viib. Sõites Jõulumäel näiteks tirri lastes hooga ülesse staadioni nõlvast, muutub su kineetiline energia (st rataste pöörlemise oma) potentsiaalseks energiaks ja hoog raugeb.
// täiendasin allpool
energiast ja selle muutumisest võib pikemalt jahvatada, aga kiirendamist või muud kiiruse muutmist teeb energiakulukamaks just inertsus. Seks kerivad nt iluuisutajad ennast pöörlemistelje lähedale ja saltot on kergem kägaras teha jne.
Momentum võib eesti keeles äkki liikumishulk olla? Kõnekeeles on see üsna inertsi lähedal, kullake.
Viimati muutis Villem T, 15. 10. 2011. 22:09, muudetud 1 kord.

arnea
Rattur
Postitusi: 994
Liitunud: 02. 06. 2008. 17:04

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas arnea » 15. 10. 2011. 22:09

Asjakohased artiklid vikipeedias:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotational_energy
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_moments_of_inertia

Ma jätsin lihtsuse huvides kodarad ja rummu välja ja vaatasin pöida ja kummi. Kui rataste lineaarkiirus on sama ja pöia ja kummi mass on samad, siis on ratta kineetiline energia sama sõltumata diameetrist. Kuskil teemas lahati seda ka valemeid lihtsustades.

Aga see on ebaoluline teoreetiline tulemus.

Oluline point on kummi ja pöia kaal. Kui keegi mõtleb välja kuidas teha 29" ratta jaoks sama kerget kummi ja pöida kui 26" jaoks, siis mis takistab tal (hmm peale turundusosakonna of course :)) seda tehnoloogiat ka 26" kummi ja pöia valmistamiseks kasutada?

Ehk, et kui me fikseerime hoopis tehnoloogilise taseme mida me kummi ja pöia valmistamiseks kasutame (a.k.a. kui kallid on jooksud), siis on 26" jooksus salvestunud kineetiline energia alati väiksem kui 29" oma. Ligi 10% siis. S.t. jooksude kiirendamiseks sama kiiruseni on vaja 10% vähem tööd teha.

Aga ka see on tegelikult ebaoluline. Jooksude kiirendamine on tühiasi võrreldes ratturi ja ratta enda kiirendamisega. Minu arvutused 80kg ratturi ja 800gr jooksude (kokku siis 1.6kg) puhul andsid suhte >2000. Äkki tegin kuskil vea, aga ise küll seda leida ei oska.

Arne

Matile: füüsikaolümpiaadidel 9-11 klassis vabariigis teine, korra ka üleliidulisel käinud. Aga see kõik on nüüdseks korralikult meelest läinud.
Viimati muutis arnea, 15. 10. 2011. 23:43, muudetud 1 kord.

Kasutaja avatar
Villem T
Rattur
Postitusi: 2112
Liitunud: 05. 07. 2004. 11:32

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Villem T » 15. 10. 2011. 22:15

Kummist ja poiast koosnevat vorsti on pikem jupp, pluss kodarad, eksole. Sama tehnoloogiaga tuleb raskem jooks. Vedelam ka. A ma niisama nokin, tuleõli mõttes.

Kasutaja avatar
AndreK
hobisportlane
Postitusi: 2372
Liitunud: 07. 03. 2003. 12:06

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas AndreK » 15. 10. 2011. 22:21

Ma lähen magama.

Oliver
Rattur
Postitusi: 1445
Liitunud: 31. 03. 2003. 09:00

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Oliver » 15. 10. 2011. 22:22

KaupoR kirjutas:
N kirjutas:Ja see ei loe, kuidas on mass jaotunud selle ratta läbimõõdu ulatuses.
Et füüsikutel pisut lihtsam oleks, teeme ühe utreeritud näite kolmede jooksudega, mille kogukaal on kõigil 2kg:
a) 26'' jooksud, mille rummud kaaluvad 1,5kg ja pöiad 0,5kg
b) 26'' jooksud, mille rummud kaaluvad 0,5kg ja pöiad 1,5kg
c) 29'' jooksud, mille rummud kaaluvad 1,5kg ja pöiad 0,5kg.
Ja kui ainult nurkkiirenduseks vajalikust jõust rääkida, siis mis muutub kui absoluutsesse tsentrisse (teoreetiline näide) lisada 1kg? :)

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 11542
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Mati » 15. 10. 2011. 22:29

AndreK kirjutas:Ma lähen magama.
Ära jama, teine poolaeg veel ees.

Üldiselt tõotab huvitav talvehooaeg tulla. Nurki küll veel, mille alt vaadata. Pöia värvi ja kodaranipli keerme teemasid nt pole veel üldse käsitletud.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

Kasutaja avatar
Nongrata
Rattur
Postitusi: 490
Liitunud: 16. 08. 2006. 14:54

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Nongrata » 15. 10. 2011. 23:47

Niimoodi need riigid ja rahvad lõhenevad ja kodusõjad algavad.

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 6757
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas KaupoR » 16. 10. 2011. 00:10

Kui ma järgmine kord kellelegi kaotan, siis ütlen, et aga mul oli parem nurkkiirus!!
If everything's under control, you're going too slow!

Kasutaja avatar
Lasse
Rattur
Postitusi: 191
Liitunud: 14. 04. 2003. 11:15

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Lasse » 16. 10. 2011. 07:41

Päris hea lugemine hommikukohvi juurde. Kuid minu jaoks on see juba täielik KEEMIA :roll: :oops: :D
Aitan teostada müüki ebay's

maxspeed
Rattur
Postitusi: 397
Liitunud: 24. 12. 2003. 09:03

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas maxspeed » 16. 10. 2011. 08:20

Lasse kirjutas:Päris hea lugemine hommikukohvi juurde. Kuid minu jaoks on see juba täielik KEEMIA :roll: :oops: :D

Ühinen selle arvamusega. Täna hommikul seda teemat lugedes tundus see heitlus, 26" vs. 29" üsna "keemiline." :D Kuna ise pole seda 29 numbrilist proovinud, julgen lihtsalt oletada, et ta mahuks elektriauto siseruumi kehvemini kui 26ne :lol:

Aitäh huvitava teema eest, mis elavdas uimast hommikut!

maksipoiss
Rattur
Postitusi: 241
Liitunud: 09. 05. 2009. 06:41

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas maksipoiss » 16. 10. 2011. 08:39

Kas me sellist arutelu tahtsimegi :lol: .Tõmbate potensiaalsetel klientidel lõnga lõplikult sõlme 8) .

KristjanS
Rattur
Postitusi: 2833
Liitunud: 26. 04. 2003. 09:41

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas KristjanS » 16. 10. 2011. 09:15

Ma nüüd ei teagi, kas on minu postitus selleni, mis siin praegu toimub, viinud või on see asjade loomulik käik, ja selleni oleks varem või hiljem ikka jõutud. Sellegipoolest vaatan oma kätetööd uhkusega ja tõden endamisi, et suutsin rahvas ka tõelist arutelu tekitada. See "29 on parem kui 26" muutus juba tõsiselt igavaks... Poisid-tüdrukus, millal laborisse jõuame?
"...selleks on spets vaha mis lastakse raami sisse jägendab ja vähendab kaalu..." - And it really works...
"Studies have shown that riding a bicycle everyday makes you more awesome than the general population!" - And it really works...

Velo Clubbers
Rattastuudio Jooks - muhedaim rattapood

Kasutaja avatar
Kuldar
Trendirattur
Postitusi: 3450
Liitunud: 28. 05. 2003. 18:49

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Kuldar » 16. 10. 2011. 09:26

Nendele kes arvavad et kõiksugu nurkkiirendused ja inertsimomendid on üks krdi tuftaa ja keemia (vau!) teeme lihtsa katse – vist põhikooli tasemel.
Kaldpinnale asetatakse 2 võrdse kaaluga silindrit. Erinev on massijaotus tsentri suhtes - üks neist on nö. täiskeha, teine aga keskelt tühi s.t. kogu mass on jaotunud silindri „äärde“. Juhin tähelepanu – mass on neil võrdne, aga meie ülesande püstitusest tulenevalt massikeskme raadius erinev. (for dummies: seest tühi on läbimõõdult suurem)
Silindrid lastakse veerema. Kumb jõuab alla kiiremini?
Kaldpind on valitud rakendatavat jõudu iseloomustamaks seetõttu, et g=const ja mõlema keha jaoks garanteeritult võrdne. Seejuures pole tähtis fakt et liikumine toimub „allamäge“, küsimus on liikumapanevas jõus.

Kes teavad valemit
I=mR2
need juba teavad kumb silinder enne alla jõuab.

Valemile otsa vaadates saame aru et „pöörleva keha vastupanu“ on ruutsõltuvuses massikeskme raadiusest. Ja rattal kipub see pöörlev mass perimeetri lähedale kogunema kuna pöörlemistelje lähedal asuv rumm kaalub ise ca 200..300g, seevastu pöid 350g+rehv500g on tüse tükk. Kodarate ja niplite kaalu jätsin siikohal tähelepanuta.

Vabandan et kasutan teema kohalejõudmise huvides füüsikas täiesti ebakohaseid ja naljakaid termineid.
Gravity is a Bitch

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 11542
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Mati » 16. 10. 2011. 09:43

Kuldar kirjutas:... Vabandan et kasutan teema kohalejõudmise huvides füüsikas täiesti ebakohaseid ja naljakaid termineid.
Väga hästi seletatud. Padufüüsikute häda ongi selles, et minnakse seletades "oma teed" ja nii jääb ülejäänud rahvastikul tuima näoga kaasa haigutada.

Kes enam koolis ei käi, siis neil on võimalik seda katset saab omal käel proovida Ahhaa keskuses (Tartus kindlasti, Tallinna osas ei ole kindel).
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

kalari
Rattur
Postitusi: 676
Liitunud: 20. 05. 2007. 17:09

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas kalari » 16. 10. 2011. 16:02

Äitäh Kuldar! Hea, et sa olemas oled! Sinus on ainest heaks pedagoogiks. Ratturikarjääri lõppedes mõtle sellele :wink:

Oliver
Rattur
Postitusi: 1445
Liitunud: 31. 03. 2003. 09:00

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Oliver » 17. 10. 2011. 12:56

KaupoR kirjutas:Seega, kus te näete seda lineaarset seost 29'' pushimise ja läbimüügi kasvatamise vahel?
Kui suudad turundusega tekitada rataste väljavahetamise laviini (nõudluse ajutise hüppelise kasvu), siis on võimalusi päris mitmeid. Kiireim, meeldivaim, agressivseim jne võidab.

oru
Rattur
Postitusi: 42
Liitunud: 27. 01. 2005. 22:46

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas oru » 17. 10. 2011. 17:58

Uurisin natuke põhjalikumalt 4 erineva tootja geomeetriat (scott, cube, trek, spessu).
Mida rohkem vaatasin, seda segasemaks asjad läksid, raamid on ikka kõik väga erinevad. Infot annavad ka kõik välja erinevalt, üks ütleb et mul on kõige pikem, teine aga kui mõõdad nii, siis on minul pikem.
Leidsin ainult 6 samasugust mõõtu, mille tulemusel tegin ka kokkuvõtliku tabeli, et võrdlusmomendist paremini aru saada.

Piltidega sai ka natuke mängitud, seda tõsistel võtta ei saa, aga mingi ülevaate annab ikka.

Vaadake ise üle:
http://kaido.tuum.net/29er.pdf

Kasutaja avatar
Mati
Rattur
Postitusi: 11542
Liitunud: 31. 03. 2003. 11:26

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Mati » 17. 10. 2011. 19:03

oru kirjutas:Piltidega sai ka natuke mängitud, seda tõsistel võtta ei saa, aga mingi ülevaate annab ikka.
Vaadake ise üle: http://kaido.tuum.net/29er.pdf
Hea töö (y) . Midagi realistlikku jälle juurde voole. Ega ükski tootja/müüja sellist asja ise ära ei tee. Graafikutest lugesin mina ühe asjana välja, et Scott tasub valida siis kui konkreetne suurus (nt 19) üldiselt tundub nibin-nabin paras ja väiksem suurus on juba liiga väike. Teised on suht ühel pulgal, Trek tundub kohati "pikem" olema.
velo clubbers
Tavaline jobu: "Ega maraton, kui tahab ikka maratoni nime kanda, ei peagi mingi morsipidu olema."
Üks mees: "Tapab tempo, mitte rada"
Kivipallur: "Tark teab, tugev teeb trenni!"

vaikija
Rattur
Postitusi: 384
Liitunud: 22. 02. 2003. 17:29

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas vaikija » 17. 10. 2011. 19:31

Täitsa ponks. Tundub,et pildivõrdluses on Trek 17" ja Specialized 19". Et võrdsete raamisuuruste juures ei tohiks nii suur erinevus olla.

Kasutaja avatar
Kivi
Rattur
Postitusi: 114
Liitunud: 05. 03. 2009. 20:00

Re: 29" ratastega MTB

Postitus Postitas Kivi » 18. 10. 2011. 12:00

Miks minna 26'' pealt 29'' peale... kui võimalus oleks ka minna 36'' peale :D

http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaH ... re=related

Esimeseks plussiks oleks kohe treppidest üles saamine :D

Vasta

Mine “Jalgrattad”