Temperatuur vs tuuletakistus

Kuidas võtta see tõus või laskumine, kuidas liivas mitte ära uppuda jne.
otsija
Rattur
Postitusi: 35
Liitunud: 19. 05. 2009. 18:26

Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas otsija » 09. 05. 2017. 22:12

Olen täheldanud, et jahedamate ilmadega minek kuidagi vaevalisem ja keskmine kiirus madalam. Eks soojemad riided kindlasti lisavad väheke õhutakistust juurde, aga kas ka jahe õhk ise on tihedam ja avaldab ka mingisugust mõju selles osas?

Kasutaja avatar
erikr
Admin
Postitusi: 10897
Liitunud: 17. 01. 2003. 22:23

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas erikr » 10. 05. 2017. 06:05

See õhutakistus tiheduse tõttu on marginaalne ja seda pole võimeline inimene tunnetama, samuti veidi lohvakamate riiete poolt tekitatud õhutakistus.
Vaevalisema liikumise põhjusteks on pigem tuul(eke), mis puhub, aga mille puhumist raagus looduse tõttu näha pole, madalam treenitus hooaja alguses, paksema riietuse tõttu toimub keha jahtumine ebaühtlasemalt ja aeglasemalt, samas süda lööb verd kiiremini ringi, et organismi jahutada.
mis väljakutse? kiirabil ja politseil on väljakutse, minul on töö...
velo.clubbers.ee velo clubbers

Kasutaja avatar
KaupoR
Rattur
Postitusi: 5547
Liitunud: 10. 03. 2005. 14:11

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas KaupoR » 10. 05. 2017. 07:33

ei maksa unustada ka emotsionaalset faktorit - ilusa sooja ilmaga on mõnusam sõita, motivatsioon kõrgem ja minek parem
mu bike, mu kiiver, mu prillid - mu singel ootab mind
http://www.veloclubbers.ee
Müüa juppe: sadulad, sadulapost ja stem.
If everything's under control, you're going too slow!

otsija
Rattur
Postitusi: 35
Liitunud: 19. 05. 2009. 18:26

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas otsija » 10. 05. 2017. 22:51

Kevadel oleks nagu loogiline, et talv otsa pole liigutanud jne, ent sügisel sama teema, nii kui külmaks läheb nii keskmine kukub.

otsija
Rattur
Postitusi: 35
Liitunud: 19. 05. 2009. 18:26

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas otsija » 24. 08. 2017. 19:59

Ja taaskord sügis käes, suvi otsa nädalas ca 3 korda sõitmas käinud ja keskmine kiirus ca 29-30 vahel olnud enamjaolt. Täna panin siis soojemad riided selga, kuna temperatuur sügisene ning keskmine kiirus hoobilt 27,3 ainult. Okei päris tuuline oli ka muidugi, aga eks on ka suvel tuuliseid päevi olnud.
Üks tähelepanek veel, et kui suvel usas kuumalaine oli, siis lennuliiklus oli mingi aeg suletud, kuna temperatuur liiga kõrge. Põhjus siis miks kõrge temperatuuriga lennukid lennata ei saanud oli see, et hoovõturajad jäävad kuumaga lühikeseks, õhk on nii palju hõredam, et lennuk vajab tunduvalt suuremat kiirust, et kandma hakkaks ja ennem saab lennurada otsa. Rattaga on küll kiirused 10 korda väiksemad, ent ehk siiski on tajutav vahe ka sealt.

marguss7
Rattur
Postitusi: 412
Liitunud: 12. 06. 2009. 10:53

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas marguss7 » 24. 08. 2017. 21:46

Minu teada läheb õhk hõredamaks peamiselt merepinnast kõrguse kasvades mitte temperatuuri tõustes (näiteks Boliivias 6000m peal oli päris hõre juba :) ) ning antud teooria liigitub kuskile lameda Maa jne kanti, aga pole ülikoolis füüsikat õppinud, äkki tean valesti.

Kasutaja avatar
KaRahh
Rattur
Postitusi: 67
Liitunud: 12. 05. 2006. 11:55

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas KaRahh » 25. 08. 2017. 08:11

marguss7 kirjutas:Minu teada läheb õhk hõredamaks peamiselt merepinnast kõrguse kasvades mitte temperatuuri tõustes (näiteks Boliivias 6000m peal oli päris hõre juba :) ) ning antud teooria liigitub kuskile lameda Maa jne kanti, aga pole ülikoolis füüsikat õppinud, äkki tean valesti.


Rõhk rõhuks aga oluline on tihedus. Wikipeediast kopeerituna: "Aine tihedus sõltub üldiselt rõhust ja temperatuurist. Gaasiliste ainete korral on see sõltuvus väga tugev: tihedus on ligilähedaselt võrdeline rõhuga ning pöördvõrdeline absoluutse temperatuuriga."

Õhu tiheduse temeparatuurist sõltuvuse heaks näiteks on kuumaõhupallid ja hiina laternad...
"Ostke endale jalgratas. Kui te ellu jääte, siis te kindlasti ei kahetse." (Mark Twain)

Kasutaja avatar
LauriA
Rattur
Postitusi: 711
Liitunud: 11. 04. 2003. 18:35

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas LauriA » 25. 08. 2017. 08:27

marguss7 kirjutas:Minu teada läheb õhk hõredamaks peamiselt merepinnast kõrguse kasvades mitte temperatuuri tõustes (näiteks Boliivias 6000m peal oli päris hõre juba :) ) ning antud teooria liigitub kuskile lameda Maa jne kanti, aga pole ülikoolis füüsikat õppinud, äkki tean valesti.


Ei lähe lameda Maa teooria alla :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_and_high
Lennufoorumist saadud teadmiste põhjal on üheks probleemiks lennukite rehvid; selleks, et kuum-ja-kõrge tüüpi lennuväljal saaks lennuk õhku tõusta, peab ta saavutama suurema algkiiruse võrreldes näiteks Tallinna lennuväljaga ning see võib ületada rehvide maksimaalset lubatud kiirust.
Segasaun on siis, kui on puu- ja elektriküte.

marguss7
Rattur
Postitusi: 412
Liitunud: 12. 06. 2009. 10:53

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas marguss7 » 25. 08. 2017. 09:12

LauriA kirjutas:
marguss7 kirjutas:Minu teada läheb õhk hõredamaks peamiselt merepinnast kõrguse kasvades mitte temperatuuri tõustes (näiteks Boliivias 6000m peal oli päris hõre juba :) ) ning antud teooria liigitub kuskile lameda Maa jne kanti, aga pole ülikoolis füüsikat õppinud, äkki tean valesti.


Ei lähe lameda Maa teooria alla :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_and_high
Lennufoorumist saadud teadmiste põhjal on üheks probleemiks lennukite rehvid; selleks, et kuum-ja-kõrge tüüpi lennuväljal saaks lennuk õhku tõusta, peab ta saavutama suurema algkiiruse võrreldes näiteks Tallinna lennuväljaga ning see võib ületada rehvide maksimaalset lubatud kiirust.


Seda ei teadnud, aga tegelikult pidasin seda silmas rattasõidu kontektis kus kiirused väiksemad kui lennukitel :)

Kasutaja avatar
riho
hobisportlane
Postitusi: 3525
Liitunud: 11. 09. 2003. 17:26

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas riho » 25. 08. 2017. 09:39

otsija kirjutas:Ja taaskord sügis käes, suvi otsa nädalas ca 3 korda sõitmas käinud ja keskmine kiirus ca 29-30 vahel olnud enamjaolt. Täna panin siis soojemad riided selga, kuna temperatuur sügisene ning keskmine kiirus hoobilt 27,3 ainult. Okei päris tuuline oli ka muidugi, aga eks on ka suvel tuuliseid päevi olnud.
Kas 10-15 kraadise temperatuuri langusega muutub õhk nii tihedaks, et kiirus langeb 10%?

Otsi põhjust mujalt.

otsija
Rattur
Postitusi: 35
Liitunud: 19. 05. 2009. 18:26

Re: Temperatuur vs tuuletakistus

PostitusPostitas otsija » 26. 08. 2017. 12:32

Ma ei tea, kas nii palju saab muutuda, ilmselt mitte, lihtsalt tõin reaalse olukorra välja. Ehk mõjutab siiski riiete kerge lisakaal ja natuke suurenev õhutakistus pluss madalam temperatuur kokkuvõttes üldpilti nii palju, et tekib tuntav vahe. Paraku mul pulsikell on katki, siis pulsi järgi oleks ehk saanud täpsemalt teada, kas sõitsin sama koormusega nagu tavaliselt, enesetunde järgi küll. Kõige täpsema tulemuse saaks muidugi siis, kui oleks see võimsusemõõtja rattal, sel juhul oleks pilt kohe selge, keskmiselt watte oleks sama aga kiiruse vahe sees. Kui kellegil see olemas, siis saaks võrrelda kohe sügis vs suvi reaalset energiat mis pedaalidesse tuleb uhada mingi kiiruse juures.


Mine “Sõidutehnika”

Kes hetkel foorumit kasutavad

Foorumit vaatavad: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline